DEVAM: 19- ORUÇLUNUN
EŞİNİ ÖPMESİ HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة.
حَدَّثَنَا
الفضل بْن
دكين، عَن
إسرائيل، عَن
زيد بْن جبير،
عَن أبي يزيد
الضني، عَن ميمونة
مولاة
النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمْ
قالت: - سئل
النَّبِي
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمْ
عَن رجل قبل
امرأته وهما صائمان.
قال: ((قد أفطرا)).
فِي
الزَوائِد:
إسناده ضعيف،
لاتفاقهم على
ضعف زيد بْن
جبير وضعف
شيخه أبي يزيد
الضني. ونقل
عَن التقريب:
أبو يزيد
الضني مجهول.
وقال الزبيري:
حديث منكر،
وأبو يزيد
مجهول.
Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)in mevlası Meymune (r.anha)'dan; Şöyle demiştir: Oruçluyken
oruçlu eşini öpen adamın durumu Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) 'e soruldu.
Buyurdu ki : «İkisinin orucu bozulmuş olur.»
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Hadisin isnadı zayıftır. Çünkü Zeyd bin Cübeyr'in ve Şeyhi
Ebu Yezid ed-Dinni'nin zayıflığı üzerinde alimlerin ittifakı vardır.
Et-Takrib'de de Ebu Yezid ed-Dinni'nin meçhul olduğu nakledilmiştir. Ez-Zübeyri
de : Bu hadis münke•rdir ve Ebu Yezid meçhuldür, demiştir.
AÇIKLAMA: Zevaid türünden olan bu hadisin zahirine göre
eşini öpenin ve öpülenin oruçları bozulur. Lakin öpmekle orueun bozulmadığına
hükmeden alimlere göre bu hadis sahih olduğu takdirde şöyle yorumlanır : Eşlerin
oruçları bozulma tehlikesiyle karşı karşıyadır. Çünkü öpme ileri şehvete ve
cünüplük halinin olmasına yol açabilir.
EI-Menhel
yazarının beyanına göre yukarıda anıldığı gibi Şüreyh ve arkadaşlarının öpmekle
orueun bozulduğuna dair verdikleri hükmün delili bu hadistir.