DEVAM: 28- DEVAMLI (YIL
BOYUNCA) ORUÇ TUTMAK HAKKINDA GELEN HADİSLER BABI
حَدَّثَنَا
علي بْن
مُحَمَّد.
حَدَّثَنَا وَكِيع،
عَن مسعر
وسفيان، عَن
حبيب بْن أبي
ثابت، عَن أبي
العباس
المكي، عَن
عَبْد اللّه
بْن عمرو؛
قَالَ:
-
قال رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسلَّمْ: ((لا
صام من صام
الأبد)).
Abdullah bin Amr
(r.a.)'dan rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem): «Daima
oruç tutan kimse oruç tutmamış (sayılır).» buyurdu.
Diğer tahric:
Bu hadisi Buhari, Müslim ve Nesai de rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Hadisin açıklama bahsinde el-Menhel yazarı şöyle
der; "Yani daima oruç tutan kimse, tam faziletli oruç tutmamış olur. Bu
adam, oruç tutmamış sayılmaz. Çünkü aç ve susuz kalmıştır. Hadis, yıl boyunca
oruç tutan kimseye oruç faziletinin hasıl olmadığını bildiriyor. Çünkü aç
kalmayı alışkanlık haline getirmekle açlık meşakkatini duymaz. Bu sebeple uzun
boylu sevap kazanmaz. Bu kimse yemekten ve içmekten kendini tuttuğu için oruçsuz
olanların rahatlığını ve lezzetini duymaz. Bu yönden oruç tutmamış sayılmaz.
İshak, Zahiriye
mezhebi mensupları ve Malikiler'den İbnü'l-Arabi, hadisin zahirini tutarak
devamlı oruç tutmanın mekruhluğuna hükmetmişlerdir. Bir rivayete göre Ahmed de
böyle demiştir.
İlim ehlinin
ekserisi, Ramazan bayramının ilk ve Kurban bayramının dört günü gibi oruç
tutulması yasak olan günler hariç, yıl boyunca oruç tutmayı caiz görmüşlerdir.
Ömer b. el-Hattab, oğlu Abdullah, Aişe (r.anhum) ve Sahabilerden bir çok zat'tan
bu görüş nakledilmiştir. Ashabtan Ebu Talha el-Ensari ve Hamza b. Amr el-Eslemi
(r.anhuma)'nın, yasak günler hariç bütün yıl oruç tuttukları ve Peygamber
(s.a.v.)'in onlara itiraz etmediği sabittir. Bu alimler, bu ve benzeri
hadislere şöyle cevap vermişlerdir: Hadislerden maksad, bayram günleri gibi
yasak günler dahil, yılın tamamını oruçla geçirenlerdir. Veya yasak günlerin
dışında kalan, yılın tamamını oruçla geçirmek halinde zarara uğrayan yahut
boynundaki vacib görevi yapamayan kimselere mahsustur.