SÜNEN İBN-İ MACE

Bablar Konular Numaralar

KİTABU’Z-ZEKAT

<< 1794 >>

DEVAM: 6- ZEKATIN FARZ OLDUĞU MALLARIN (MİKTARLARININ BEYANIl BABI

 

حَدَّثَنَا علي بْن مُحَمَّد. حَدَّثَنَا وكيع، عَن مُحَمَّد بْن مسلم، عَن عمرو بْن دينار، عَن جابر بْن عَبْدُ اللَّه؛ قَالَ:

 - قال رَسُول اللَّهِ صَلَى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسلَّمْ: ((ليس فيما دون خمسة ذود صدقة. وليس فيما دون خمسة أواق صدقة. وليس فيما دون خمسة أوساق صدقة)).

 

فِي الزَوائِد: إسناده حسن.

 

Cabir bin Abdillah (r.a.'dan rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), şöyle buyurdu, demiştir: «Beş deveden aşağısında zekat yoktur. Beş okiyye'den az (gümüş) de zekat yoktur. Ve beş vesk miktarından az olan (hurma, üzüm ve hububat) da zekat yoktur.»

 

Not: Bu hadisin senedinin hasen olduğu Zevaid'de belirtilmiştir

 

AÇIKLAMA: Ebu Said (r.a.)'m hadisini Kütüb-i 5itte sahiplerinin hepsi rivayet etmişlerdir. Müellifin rivayetinde, hacim ölçüsü ile nisabı hesaplanan mallardan hurma zikredilmiştir. Diğer bazı rivayetlerde hurma kaydı olmayıp umumi bir ifade kullanılarak "Beş vesk miktarı" denmiştir. Bu rivayetler, hurma, üzüm ve hububatm nisabının beş vesk olduğunu hükme bağlamış olur.

 

Hadislerde geçen bazı kelimeleri açıklayalım:

Evsaak: Vesk veya Visk'in çoğuludur. Vesk ve Visk'm asıl manası deve, katır ve merkebin yükü demektir. Şer-i Şerif'te 60 sa manasında kullanılmıştır. Müellifin 1832 - 1833 nolu hadisleri vesk'm 60 sa olduğuna dairdir.

 

Hubübatın ve hurma ile üzümün nisabı 5 vesk olduğuna ve bir vesk de 60 sa olduğuna göre bu mallarm nisabı 300 sa'dır. Bu miktarı anlayabilmek için 'Sa'ın ne olduğunu bilmek gerekir. 'Sa' bir ölçektir. Bu ölçeğin Rıtıl olarak hesaplanması hususunda Fıkıhçıların görüşlerini €l-Menhel yazarı "Abdestte yeterli su miktarı" babında özetle şöyle anlatır:

 

"Sa: Dört müddü alabilen bir ölçektir. Müdd'ün kaç rıtıl olduğu hususunda şu ihtilaf vardır:

1. Ebu Hanife, Muhammed ve Irak Fıkıhçılarına göre bir müd 2 rıtI Iraki'dir.

2. Malik, Şafii. Hanefiler'den Ebu Yusuf, Ahmed bin Hanbel ve Hicaz Fıkıhçılarma göre bir müd, 1,3 rıtI-ı Iraki'dir.

Bir sa, dört müd olduğundan birinci gruba göre bir sa, Irak rıtılı ile 8 rıtıldır. İkinci gruba göre bir Sa yine Irak rıtılı ile 5,3 ntıldır

 

IRAK'IN BİR RITILI KAÇ DİRHEM VE KAÇ GRAMDIR?

 

1. Hanefiler'e ve Şafiiler'den Rafii'ye göre Irak'ın bir rıtılı 130 dirhem-i örfi'ye tekabül eder. (Bir dirhem-i örfi 3,12 gramdır.) Ve bir Rıtıl 405,6 gramdır.' Hesabı şöyledir: Bir Rıtıl = 130 dirhem x 3,12 gr. = 405,6 gr.

 

2. Malikiler'e göre Irak'm bir ntılı 128 dirhemdir. Buna göre bir ntıl 399,36 gramdır.

Bir Rıtıl = 128 dirhem x 3,12 gr. = 399,36 gram

 

3. Şafiiler'den Nevevi ve Hanbeliler'e göre bir rıtıl 128 4,'7 dirhemdir. Buna göre bir rıtıl 401,14 gr. dır. Şöyle hesaplanır: 'Bir rıtıl = 128 4'7 dirhem x 3,12 gr. = 401,14 gram.

 

BİR SA KAÇ DİRHEM VE KAÇ GRAMDIR?

 

1. Ebu Yusuf hariç, Hanefiler'e ve Şıifiiler'den Rafii'ye göre: Bir Sa = 8 rıtıl

8 rıtıl x 130 dirhem = 1040 dirhem 1040 dirhem x 3,12 gr. = 3244,8 gram.

 

2. Malikiler'e göre: Bir sa = 5 1/3 rıtıl 5 1/3 rıtıl x 128 dirhem = 682, 66 dirhem 682,66 dirhem x 3,12 gr. = 2129,92 gram

 

3. Nevevi ve Hanbeliler'e gore: Bir sa = 51/3 rıtıl 51/3 Rıtıl X 128 4 7 dirhem 685 517 dirhem X 3,12 gr.  685 5/7 dirhem 2139,42 gr.

 

BİR VESK 60 SADIR

 

Bu hususta alimler müttefiktir. Sa'ın kaç dirhem ve kaç gram olduğu yukarda beyan edilmiştir.

Her grubun görüşüne göre bir vesk'in kaç dirhem olduğunu anlamak için bir sa'ın tekabÜL ettiği dirhem sayısını 60 sayısına çarpmak kafidir. Nisap olan beş vesk'in kaç dirhem olduğunu anlamak için de bir sa'ın tekabül ettiği dirhem sayısını 300 sayısına çarpmak gerekir.

Keza bir vesk'ın kaç gram olduğunu anlamak için bir sa'ın tekabül ettiği gramlan 60 sayısına çarpmak gerekir. Beş vesk'in kaç gram olduğunu anlamak için de bir sa'ın tekabÜL ettiği gramlan 300 sayısına çarpmak kafidir.

 

Bizim için önemli olan beş vesk'in kaç gram olduğunu anlamaktır.

ÇÜnkÜ nisap beş vesk'tir. Başka bir deyimle 300 sa'dır.

Yukarıda anlatıldığı gibi:

 

1. Hanefiler'e ve Şafiiler'den Rafii'ye göre bir sa'ın 3244,8 gram olduğu anlaşılmıştı. Bunu 300 sayısına çarptığımız zaman nisap olan 5 vesk'in kaç gram olduğu anlaşılır. 3244,8 gr. X 300 sa = 973440 gr. Şu halde beş vesk yaklaşık olarak 973,5 kg.dır.

 

2. Malikiler'e göre bir sa, 2129,92 gramdır. Bunu 300 sayısına çarpmakla 5 vesk'in gram tutarını tesbit ederiz. 2129,92 gr. X 300 sa = 638976 gram. Buna göre 5 vesk yaklaşık olarak 639 kg.dır.

 

3. Nevevi ve Hanbeliler'e göre bir sa 2139,42 gramdır. Bunu 300'e çarpmakla beş vesk'in tutarı bulunur. 2139,42 gr. X 300 sa = 641826 gr. Buna göre beş vesk takriben 642 kg. dır.

 

EI-Menhel yazarı sa ve rıtıl hakkındaki alimlerin görüşlerini beyan ettikten sonra şöyle der: "Sa hakkındaki görüşler arasında esaslı bir fark yoktur. Çünku bir sa 8 ntıldır, diyen alimler, bu ölçeğin aldığı suya itibar etmişlerdir Peygamber (s.a.v.)'in abdest ve gusüI su miktarını belirten hadisler buna delalet eder.

 

Bir sa, 5,3 rıtıldır, diyen alimler, bu ölçeğin aldığı hurma veya arpaya itibar etmişlerdir. Hal böyle olunca sa ve buna bağlı olarak müd miktarı hakkında gerçek bir ihtilaf yoktur. Çünkü su, kuru hurma, arpa ve buğday gibi hububatın ağırlığı farklıdır. Bir ölçek dolusu suyun ağırlığı, ayni ölçek dolusu buğdayın ağırlığından fazladır. Örneğin kuru hurma ve arpanın bir sa'ı 693 1/3 dirhem ağırlığındadır. Bu meblağ, 5,3 rıtlı Iraki'ye tekabül eder. Bir sa su ise 1040 dirhem ağırlığındadır. Bu meblağ Irak'ın 8 rıtlına tekabül eder."

 

Hulasa hurma, üzüm ve hububatın nisabı için en ihtiyatlısı 5 vesk'in 638 kg. kabul edilmesidir. Bundan az miktarda mahsulü olan zekat vermek zorunda değildir. Bu kadar veya daha fazla mahsulü olan zekatını çıkarmalıdır.

 

Hadisin: "Beş okiyye'den az (gümüşlte zekat yoktur." fıkrasına gelince: Evak: Okiyye'nin çoğuludur. Bu kelime Müslim'in rivayetinde Evakıyy diye geçer. O da Okiyye'nin çoğuludur. Okiyye. dilimizde Okka diye kullanılır. Arap dilinde .okiyye kelimesi Vakiyye diye kullanılır. Bunun çoğulu Vekaaya'dır.

 

Bir Okiyye'nin 40 dirhem olduğu hususunda alimler müttefiktir.

 

Memleketimizde 400 dirhem olarak bilinen okka ayrı şeydir. Karıştırmamak gerekir. Beş okiyye 200 dirhem olmuş olur. Gümüşün nisabı 200 dirhemdir.

 

Dirhemin gram olarak hesabı ve gümüşün nisabı hakkındaki gerekli malumat, 1790 - 1791 nolu hadisler bahsinde verilmiştir. Tekrarlamaya gerek yoktur.

 

Hadisin bu fıkvası gümüşun nisabının beş okiyye yani 200 dirhem olduğuna ve bundan az gümüşü olanın zekat çıkarmakla mükellef olmadığına delalet eder.

 

Hadisin «Beş deveden aşağısında zekat yoktur.» fıkrası da develerinin nisabının 5 deve olduğuna delalet eder. Şu halde beşden az devesi olan kimse develerinin zekatını vermekle mükellef değildir.

 

'İkinci hadisin develere ait fıkrasında geçen Zevd kelimesi, üçten on'a kadar olan deve sürüsü anlamında kullanılır. Bir kavle göre ikiden dokuz'a kadar olan deve sürüsü manasında kullanılır. Başka kaviller de vardır.

 

El-Menhel yazarı bu hadisin fıkıh yönü ile ilgili olarak özetle şöyle der:

       

"Bu hadis, beşten az develerde zekat olmadığına, beş veya daha çok develerde zekatın vacipliğine, ikiyüz dirhemden az gümüşte zekatın gerekmediğine, 200 veya daha fazla dirhem tutarındaki gümüşün zekatını ödemenin vacipliğine, beş vesk'ten az (Hubübat, hurma ve üzüm) de zekat'ın bulunmadığına, beş vesk veya daha çoğunda zekatın vücubuna delalet eder.

 

Malik, Şafii, Ahmed, Hanefiler'den Ebu Yusuf ile Muhammed ve alimlerin cumhuru bu hadisle hükmederek yukarıda belirtilen nisapıardan az mallarda zekat yoktur demişlerdir.

 

İbn-i Abbas, Zeyd bin Ali, Nehai ve Ebu Hanife: Malın nisaba ulaşması şart değildir. Zekata tabi mal, az olsun, çok olsun zekatını çıkarmak gerekir, demişlerdir.

EI-Menhel yazarı bu grubun delillerini zikretmiş ve: Bunlara göre bu babtaki hadis ticaret malının zekatını beyan etmek anlamında yorumlanır, demiştir.

 

Geniş malumat isteyenler el-Menhel'in 9. cildinin 129. sahifesine müracaat edebilirler.