DEVAM: 25- (HALKTAN
DÜNYALIK) İSTEMENİN MEKRUHLUĞU BAB!
علي بْن
مُحَمَّد.
حَدَّثَنَا
وَكِيع، عَن ابن
أبي ذئب، عَن
مُحَمَّد بن
قيس، عَن
عَبْدُ الرحمن
بن يزيد، عَن
ثوبان؛ قَالَ:
-
قال رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ:
((ومن يتقبل لي
بواحدة أتقبل
له بالجنة؟)).
قلت: أنا. قَالَ
((لا تسأل
الناس شيئاً)).
قال، فكان
ثوبان يقع
سوطه، وهو
راكب، فلا يقول
لأحد ناولنيه.
حتى ينزل
فيأخذه.
(Nebi'in
mevlası) Sevban (r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem): — «Ve kim bir haslet
(sahibi olmak) için bana garanti verir? Ben ona cennet garantisini veririm»
diye sordu. Dedim ki: — Ben. (O haslet
sahibi olma garantisi veririm.)' Efendimiz: —
«Sen, halk'ın malların)dan hiç bir şey isteme.» buyurdu.
Ravi demiştir ki:
Bundan sonra Sevban (r.a.), binek üstünde iken kamçısı elinden (yere) düşerdi
de hiç bir kimseye: Onu bana sunuver, demezdi ve nihayet kendisi inip onu
alırdı.
Diğer tahric.
Ahmed, Ebu Davud ve Nesai de bunu benzer lafızlarla rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Ebu Davud'un rivayetinde; "Sevban (r.a.),
Resulullah (s.a.v.)'in şöyle buyurduğunu söylemiştir:
''Kim halktan
bir şey istememeyi bana tekeffüI eder, ki ben da onun için Cenneti tekeffüı
edeyim?'' Sevban da: Ben, (bunu tekeffül ederim) demiş ve artık Sevban kimseden
hiç bir şey istemez olmuş."
Hadisten
maksat, kimseden mali yardım dilernernek ve el emegı ile geçinmektir Sevban
şiddetli ihtiyatı dolayısıyla başka tür yardımı da istememeyi prensip
edinmiştir. El-Menhel yazarı ise bazı Sahabilerin bu hadisteki nehyi yalnız
mali yardım talebine tahsis etmeyip umumi manaya yorumladıklarını ve yere düşen.kamçllarının
kendilerine verilmesini bile kimseden istemeyip bineklerinden inerek bizzat onu
yerden aldıklarını ifade etmiştir. Demek anlaşılıyor ki angarya sayılacak hiç
bir hizmeti kimseye gördürmemek takvaya ve Cennetlik olmaya en uygun alanıdır