DEVAM: 5- KADINLAR'IN
EN FAZİLETLİSİ (NİN BEYANl) BABI
حَدَّثَنَا
هِشَامُ بْنُ
عَمَّارٍ.
حَدَّثَنَا
صدقة بْن
خالد.
حَدَّثَنَا
عثمان بْن أبي
العاتكة، عَن
علي ابن يزيد،
عَن القاسم،
عَن أبي
أمامة، عَن
النَّبي
صلَّى اللَّه
عليه وسلَّم؛
-
أنه كان يقول
((ما استفاد
المؤمن، بعد تقوى
اللَّه،
خيراً له من
زوجة صالحة.
إن أمرها
أطاعته. وإن
نظر إليها
سرته. وإن
أقسم عليها أبرته.
وإن غاب عنها
نصحته في
نفسها وماله)).
فِي
الزَوائِد: في
إسناده علي
بْن يزيد، قال
البخاري: منكر
الحديث.
وعثمان بْن
أبي العاتكة،
مختلف فيه.
والحديث رواه
النسائي من
حديث أبي
هُرَيْرَة،
وسكت عليه.
وله شاهد من
حديث عَبْد
اللّه بْن
عمر.
Ebu Usame
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre kendisi Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyuruyordu, demiştir: «Mu'min, Allah'tan korkmak (meziyetin) dan sonra
saliha bir kandan daha hayırlı hiç bir yararlı şey elde etmiş olamaz. (Çünkü)
kendisi, ona (neyi) emrederse, emrine itaat eder. Ona bakarsa, o kendisini
ferahlandırır. Karısı (nın bir şey yapması veya yapmaması) üzerine yemin
ederse, karısı (ona uymakla) kendisinin yeminini yerine getirir. Karısının
yanında olmazsa, karısı kendi namusu ve onun malı (nı korumak) hususunda dürüst
ve samimi davranır.»
Not Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedindeki ravi Ali bin Yezid'in rivayetinin münker
olduğunu Buhari söylemiştir. Osman bin Ebi'l-Atike ismindeki ravisinin de
sikalığı ihtilaflıdır, Nesai de bu hadisi Ebu Hureyre (r.a.)'den rivayet etmiş
ve senedi hakkında bir şey söylememiştir. Bu hadis için Abdullah bin Ömer
(r.a.)'ın bir hadisi şahid durumundadır.
AÇIKLAMA: Notta belirtileliği gibi Nesai de bunun bir
mislini Ebu Hureyre (r.a.)'dan rivayet etmiştir.
Hadis, mü'minin
en hayırlı kazancının Allah korkusu ve takva olduğunu, bundan sonra da en
hayırlı kazancın saliha ve dindar karı olduğunu bildirdikten sonra saliha
kadının hayırlı yönlerinin bazısını belirtir. Birincisi kocasının emrine itaat
etmesidir. İkincisi, kocası kendisine baktığı zaman ferah duymasıdır.
Sindi: Ferah
duymasının nedenleri şunlar olabilir: Kadının güzelliği, huylarının iyiliği
veya kadının Allah'a itaat etmek ve takva ile meşgul olması gibi hasletleridir,
demiştir. Üçüncüsü kocasının ettiği yeminlere önem verip gereğini yapmasıdır.
Dördüncüsü de kocası hazır olmadığı zaman namus ve iffetini koruması ve
kocasının malında hıyanet etmemesidir.