DEVAM: 24- VELİME (=
DÜÜÜN YEMEĞİ) BABI
حَدَّثَنَا
سويد بن سعيد.
حَدَّثَنَا
الفضل بن عبد
اللَّه عن
جابر، عن
الشعبي، عن
مسروق، عن
عائشة وأم
سلمة؛ قالتا:
-
أمرنا رَسُول
اللَّهِ
صَلَى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَم أن
نجهز فاطمة
حتى ندخلها
على علي.
فعمدنا إلى
البيت.
ففرشناه
ترابا لينا
وسقينا ماء
عذبا وعمدنا
'لى عود،
فعرضناه في
جانب البيت
ليلقي عليه
الثوب ويعلق
عليه السقاء.
فما رأينا
عرسا أحسن من
عرس فاطمة.
فِي
الزَوَائِد:
في إِسْنَاده
الفضل بن عبد
اللَّه، وهو
ضَعِيْف،
وجابر الجعفي
متهم.
Aişe ve Ümmü
Seleme (Hind bint-i Ebi Umeyye) (r.anhuma)'dan; Şöyle demişlerdir:
(Ali bin Ebi
Talib ile Efendimizin kızı Fatıma (r.anhuma)'nın düğününde) Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem), Fatıma (r.anha)'nın gelinlik hazırlığını yapıp
onun Ali (r.a.)'in odasına götürmemizi emretti. Bunun üzerine biz Ali (r.a.)'m
odasına gittik ve Batha taraflanndan (getirilen) yumuşak toprağı odaya yaydık.
Sonra ellerimizle dittiğimiz hurma kabuğunun elyafı ile iki yastık doldurduk.
Daha sonra velime ziyafeti olarak kuru hurma ve kuru üzüm yedirdik, güzel bir
su içirdik. Sonra üstüne elbise atılacak ve su kabı asılacak bir ağaç parçasını
getirip odanın bir kenarına koyduk. Biz, Fatıma (r.anha)'nın düğününden daha
güzel bir düğün görmedik.
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedinde bulunan ravi el-Fadl bin Abdillah zayıftır,
(şia mezhebinin ileri gelen alimlerinden olan) ravi Cabir el•Ca'fi de
zayıflıkla itham edilmiştir,
AÇIKLAMA: Zevaid türünden olan bu hadis, Fatima (r.anha) ile
Ali (r.a.)'in düğününde verilen yemeğin kuru hurma ve kuru üzüm olduğuna
delalet eder. Müellif bu maksatla bu hadisi bu babta zikretmiştir.
EI-Mevahibu'l-Ledunniye'de
nakledilen bazı rivayetlerde ise bu bahtiyar eşlerin velimesinde zeytin ve kuru
hurma bulunduğu, diğer bir kısım rivayetlerde de velimelerinde kuru hurma ile
kurutulmuş yoğurttan yapılan Hays isimli yemek bulundugu ifade edilmiştir.
Ali (r.a.) ile
Fatima (r.anha)'nın nikahları en sıhhatlı görülen rivayete göre hicretin
birinci yılı Receb ayında kıyılmıştır. Bir kavle göre aynı yılın Ramazan ayında
kıyılmıştır. El-Hafız Muğoitayi'nin dediğine göre aynı yılın Zi'l-hicce ayında
düğünleri yapılmıştır.
Taberi ise:
Hicretin ikinci yılı Safer ayında nikahları kıyılmış ve hicretin 22'nci ayının
başlarında Zll-hicce'de düğünleri yapılmıştır, der.