25- (VELİME ZİYAFETİNE)
DAVET EDENE İCABET ETMEK BABI
حَدَّثَنَا
علي بن
مُحَمَّد.
حَدَّثَنَا
سفيان بن
عيينة عن
الزهري، عن
عبد الرحمن
الأعرج، عن
أبي
هُرَيْرَة؛
قَالَ:
-
شر الطعام
طعام الوليمة.
يدعى لها الأغنياء
ويترك
الفقراء. ومن
لم يجب فقد
عصى اللَّه
ورسوله.
Ebu Hureyre
(r.a.)'den; Şöyle demiştir: Yemeğin en fenası zenginlerin davet edilip
fakirlerin terkedildiği velime yemeğidir. Kim (velime ziyafeti davetine) icabet
etmezse şüphesiz Allah'a ve Resulüne isyan etmiş olur.
Diğer tahric:
Bu hadisi Buhari, Müslim, Malik, Ahmed ve Darimi de rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Müellifin rivayetinde hadis Ebu Hureyre (r.a.)
üzerinde mevkuftur. Müslim bunu hem mevkuf hem de merfu olarak rivayet
etmiştir. Bir hadis mevkuf ve merfu olarak rivayet edildiği zaman sahih mezhebe
göre merfu hükmündedir.
Hadis,
zenginlerin çağırılması ve fakirlerin çağırılmaması adet haline getirilen düğün
yemeğinin fena olduğunu hükme bağlamıştır. Böyle bir kötü adet olsa bile
Sindi'nin beyanına göre çağırılanın gitmesi gerekir. Hadisin son kısmı buna
delalet eder.
Nevevi: Bu
hadisten kastedilen mana halkın Peygamber (s.a.v.)'den sonra düğün ziyafetieri
gibi davetlerde zenginleri çağırıp fakirleri çağırmamaları, zenginlere yemeğin
güzellerinii seçmeleri, onlara öncelik tanımaları, davet yerinde iyi yerleri
onlara ayırmalarının ve benzeri şeylerin adet haline getirmelerinden haber
vermektir, demiştir. Çünkü saadet devrinde böyle bir durum olmamıştır.
Hadis, velime
ziyafetine özürsüz olarak icabet etmeyenin günah işlemiş sayıldığına delalet
eder. Bu husustaki alimlerin görüşlerini bundan sonra gelen hadisin izahında
anlatacağım.