DEVAM: 39-
(ZİLHİCCE'NİN İLK) ON GÜN ORUCU (HAKKINDAKİ HADİSLER) BABI
حَدَّثَنَا
هناد بْن
السري.
حَدَّثَنَا
أبو الأحوص،
عَن منصور،
عَن إبراهيم،
عَن الأسود،
عَن عائشة؛
-
قالت: ما رأيت
رَسُول اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ صام العشر
قط.
Aişe
(r.anha)'dan: Söyle demiştir: Ben, Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'i
Zilhicce'nin on gününün orucunu tutmuş olarak hiç görmedim.
Diğer tahric:
Bu hadisi Müslim, Ebu Davud. Tirmizi, Nesai ve Beyhaki de rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: EI-Menhel yazarı bu hadis'in açıklaması hadisinde
şöyle der: " Aişe (r.anha) bilebildiğini bildirmiştir. Kendisinin görmemiş
olması, Peygamber (s.a.v.)'in, bu günlerin orucunu tutmamış olduğunu
gerektirmez. Ahmed, Nesai ve Ebu Davud'un Huneyde (r.anh)'ın hanımından rivayet
ettikleri bir hadiste Peygamber (s.a.v.)'in muhterem hanımlarından bazısı,
Peygamber (s.a.v.)'in Zilhicce ayının ilk dokuz günü orucunu, Aşure orucunu ve
her aydan üç gün oruç tuttuğunu rivayet etmişlerdir. Peyg<ımber (s.a.v.)'in
oruç tuttuğunu rivayet edenin sözü, onun oruç tuttuğunu görmediğini rivayet
edenin sözüne takdim edilir.
Şöyle de
söylenebilir: Peygamber (s.a.v.) bazen bu günlerin orucunu tutardı, bazen de
tutmazdı. Her hanım bildiği durumdan haber vermiştir.
Sindi ise şöyle
bir yorum yapıyor: Hadis, Peygamber (s.a.v.)'in, bu günlerin tümünü oruçla
geçirmediğini ifade ediyor. Bu ifade; Onun, bu günlerin bir kısmını oruçla
geçirdiğine ters düşmez.
Yukarıda da
belirttiğimiz gibi, ''...on gün orucu ... " ifadesinden maksad, ilk dokuz
gündür.