DEVAM: 40- AREFE GÜNÜ
ORUCU BABI
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة،
وعلي بْن
مُحَمَّد.
قالا:
حَدَّثَنَا
وَكِيع.
حَدَّثَني
حوشب ابن
عقيل.
حَدَّثَني
مهدي العبدي،
عَن عكرمة؛
قَالَ:
-
دخلت على أبي
هُرَيْرة في
بيته، فسألته
عَن صوم يوم
عرفة بعرفات؟
فقال أبو
هُرَيْرَة:
نهى رَسُول
اللَّهِ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ عن
صوم يوم عرفة
بعرفات.
İkrime
(r.a.)'den\ Şöyle demiştir: Ben, Ebu Hureyre (r.a.)'ın yanına evinde girdim ve
Arafat dağında Arefe günü oruç tutmanın hükmünü ona sordum. Dedi ki; Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Arafat'ta Arefe günü oruç tutmaktan nehiy
buyurdu.
Diğer tahric:
Ebu Davud, Nesai, Hakim ve Beyhaki de bunu rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: EI-Menhel yazarı bu hadisin açıklamıasıyla ilgili
olarak şöyle der: Yani Peygamber (s.a.v.) hac niyetiyle Arafat dağına çıkılan
Arefe günü orucundan men etmiştir. Çünkü oruç onu o gün işlenmesi matlub olan
dua, zikir ve sair sahih amellerden gevşetebilir. Diğer taraftan Arefe günü
hacılar için bir bayram günüdür
Ebu Hanife,
Malik, Şafiiler ve alimlerin cumhuru hacının Arefe günü oruç tutmamasını
müstehab saymışlardır. Ebu Bekir, Ömer, Osman ve İbn-i Ömer (r.anhüm)'un kavli
de budur. Bunlara göre hadisteki yasaklama. kerahet manasına yorumlanır.
Ahmed: Eğer
hacı o gün oruç tutabiIirse tutsun. Eğer tutmazsa bir beis yoktur, demiştir.
İbn-i Zübeyr,
Aişe ve Osman b. Ebi'l-As (r.a.)'ün hacının Arefe günü oruç tutmasını müstehab
saydıIklarını İbnü'l-Münzir nakletmiştir. Herhalde bunlar, hadisteki nehyi oruç
tutmayla zayıf düşenler için yorumlamışlardır.
El-Hafız.
el-Fetih'te: Cumhur'un mezhebine göre hacı'nın Arefe günü oruç tutması
müstehabtır. Ancak Arafat'taki dini hizmetleri gevşetirse, tutmamak
müstehabtır, demiştir.