56- KADİR GECESİ(NİN
HANGİ GECE OLDUĞU) HAKKINDAKİ BAB
حَدَّثَنَا
أَبُو بَكْر
بْنُ أَبِي
شَيْبَة.
حَدَّثَنَا
إسماعيل بْن
علية، عَن
هشام الدستوائي،
عَن يحيى بْن
أبي كثير، عَن
أبي سلمة، عَن
أبي سعيد
الخدري؛
قَالَ:
-
اعتكفنا مع
رَسُول
اللَّهِ
صَلَى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسلَّمْ
العشر الأوسط
من رمضان.
فقال: ((إني
أريت ليلة
القدر
فأنسيتها. فالتمسوها
في العشر
الأواخر في
الوتر)).
Ebu Said-i Hudri (r.a.)'den;
Şöyle demiştir: Bir yıl (Kadir gecesini aramak için) Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) ile beraber Ramazan'ın ortasındaki on gece (gündüzleri ile
beraber) itikaf ettik. Resulullah (Yirminci günün sabahı itikaf yerinden
çıkarak bize): «(Uykuda) bana Kadir gecesi (nin tüm alametleri) gösterildi.
Sonra unutturuldu. Sizler Kadir gecesini Ramazan'ın son on gününün tek
gecelerinde arayınız.» buyurdu.
Diğer tahric:
Buhari, Müslim, Malik, Ebu Davud ve Nesai de bunu rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Parentez içindeki ifadeler diger rivayetlerden
istifade edilerek ilave edilmiştir.
Kadir kelimesi
çeşitli manalara gelir. Bunlardan biri kıymet ve şereftir. Bu gecede yapılan
ibadetlerin sevabı bir aylık ibadetin sevabından üstün elduğu için bu geceye
"Kadir" ismi verilmiştir. Veya bu gece ibadet işleyen mu'min, Üstün
kıymet ve şeref kazandığı için geceye bu isim verilmiştir.
Kadir
kelimesinin ikinci manası takdir ve tayin etmektir Geceye bu ismin verilmesinin
sebebi şudur: Bu geceden itibaren bir yıl'a kadar olan zamanda insanların
karşılaşacağı ölüm, rızık gibi tüm olaylar Allah tarafından ilgili meleklere
bildirilir Ve her meleğe, yapacağı iş için emir verilir
Sözü muteber
olan tüm alimler Kadir gecesının varlığına ve kıyamete kadar her yıl tekrarlandığına
icma' etmişlerdir.
EI-Menhel
yazarının müteaddit hadislere dayanarak verdigi bilgiye göre Kadir gecesinin şu
alametleri vardır:
1- Kadir
gecesinin sabahı güneş doğarken bembeyaz ve göz kamaştırmayacak tarzda pak ve
bir leğen şeklinde görülür. Sebebi de o gece sabaha kadar çok sayıda melek yere
iner ve göklere çıkarlar. Meleklerin izdihamı dolayısıyla güneşin şiddetli
ışığı adeta gölgelenmiş gibi olur
2- Kadir gecesi
çok sakin olur Ne fazla soğuk ne de fazla sıcak olmaz.
3- Kadir gecesinde
sabaha kadar yıldız kayması görülmez
4- Herşey o
gece secde eder. Taberi'nin bir cemaattan rivayet ettiğine göre o gece ağaçlar
secde edercesine yere eğilir ve doğrulur.
Müslim'in Ebu
Said (r.a.)'den rıvayet ettiğine göre Peygamber (s.a.v.) Kadir gecesini aramak
üzere Ramazan'ın ilk on giinü itikaf etmiş, sonra ikinci on günü itikaf etmiş,
daha sonra:
"Kadir
gecesinin Ramazan'ın son on gÜnünde oldugu bana söylendi. Bu son on günde
itikaf: etmek isteyenlere itikaf'a girsinier." buyurdu Bunun üzerine
sahabiler Peygamber (s.a.v.) ile beraber itikafa girdiler
Hadiste
belirtildiği gibi Peygamber (s.a.v.) rüyasında Kadir gecesinin hangi gece
olduğunu ve alametlerini görmüş, sonra hangi gece olduğu Alla'h tarafından
unutturulmuştur. Unutturulma sebebini Buhari'nin rivayet ettiği bir hadiste
Ubade bin es-Samit (r.a.) şöyle anlatmıştır :
"Peygamber
(s.a.v.) Kadir gecesinin hangi gece olduğunu bize haber vermek için çıktı da
iki müslüman adamın kavga ettiğini gördü ve:
''Ben Kadir gecesini size haber vermek için çıktım da falan ve falan
adam kavga etti. Bunun üzerine Kadir gecesi (bildirilmesi) kaldınldı.
Kaldırılmasının sizin için daha hayırlı olduğu umulur. Artık siz o geceyi
Ramazan'ın 29, 27 ve 2S'nci gecelerinde arayınız." buyurdu.
Kadir gecesinin
tayin edilmemesinin hikmeti şu olabilir: Mu'minler o geceyi tanısaydılar yalnız
o geceyi ihya etmekle yetinip diger gecelerin ihyasını bırakabilirlerdi.
Hadis, Kadir
gecesinin, Ramazan'ın son on gününün tek gecelerinde aranmasını emretmiştir
Kadir
gecesının, Ramazan'ın hangi gecesinde olduğuna dair degişik rivayetler vardır.
17, 21, 23, 25, 27, 29 gecelerine ait rivayetler olduğu gibi, 22, 24 ve 26.
gecelerine ait rivayetler de vardır. EI-Menhel yazarının dedigi gibi bazı
alimler bu rivayetlerin sayısını 44'e çıkarmışlardır En kuvvetli rivayet,
27'nci geceye ait olan rivayettir