DEVAM: 61- MU'TEKİF
(İTİKAF YAPAN) MESCİD'İN BELLİ BİR YERİNDE DURUR BABI
حَدَّثَنَا
مُحَمَّد بْن
يحيى.
حَدَّثَنَا نعيم
بْن حماد.
حَدَّثَنَا
ابن المبارك،
عَن عيسى بْن
عمر بْن موسى،
عَن نافع، عَن
ابن عمر، - عَن
النَّبي
صلَّى اللَّه
عليه وسلَّم؛
أنه كان إذا
اعتكف، طرح له
فراشه. أو يوضع
له سريره وراء
أسطوانة
التوبة.
فِي
الزَوائِد:
إسناده
صَحِيْح
ورجاله موثوقون.
(Abdullah) bin
Ömer (r.a.)'dan; Şöyle demiştir: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) itikaf
edeceği zaman Onun yaygısı (Mescid'deki) tevbe sütununun arkasına atılırdı veya
yatağı oraya koyulurdu.
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun isnadı sahih ve ricali sika zatlardır.
AÇIKLAMA: Bu hadis, Peygamber (s.a.v.)'in Mescid-i
Nebevi'nin belirli bir yerinde itikaf ettiğine delalet eder Zevaid türünden
olan ikinci hadis de o belirli yerin tevbe sütununun arkasında olduğunu
bildirir Beyhaki de ikinci hadisi rivayet etmiştir. Ordaki rivayette ....
vardır. Yani Peygamber (s.a.v.) tevbe sütununun kıble yönüne düşen tarafında
itikaf eder ve sütuna dayanırdı.
Hadis,
Peygamber (s.a.v.)'in mescidde itikaf ettiğinin delilidir. O'nun mescidden
başka bir yerde itikaf ettiği sabit olmamıştır. Bu nedenle alimler itikafın
mescidde yapılmasını şart koşmuşlardır. Ancak itikaf'ın yapılabileceği mescid
türü hususunda ihtilaf vardır. Şöyle ki :
1- Ebu Hanife,
Ahmed ve Ebu Sevr'e göre itikaf, cemaatla namaz kılınan mescidlerde edilir.
Cemaat olmayan mescidlerde edilemez. Çünkü namazı cemaatla kılmak Ahmed'e göre
vacip, Ebu Hanife'ye göre Sünnet-i Müekkededir. Cemaat olmayan mescidde itikaf
eden kimse, namaz vakitlerinde oradan çıkıp başka camilere giderse, Onun iki de
bir itikaf yerinden çıkması itikaf amacına ters düşer. Bulunduğu mescidde
namazını cemaatsız kılarsa vacip veya Sünnet-i Müekkede olan cemaatı terketmiş
olur.
Ebu Yusuf'tan
gelen bir rivayete göre vacip itikafın hükmü budur. Fakat vacip olmayan itikaf
mescidde ve başka yerde de edilebilir.
2- Şafiilere
göre itikaf yalnız mescidlerde yapılır. Beş vakit cemaatla namaz kılınan cami
ve mescidlerde itikaf etmek efdaldır.
3- Malik'e göre
itikaf halka açık olan her mescid'de yapılabilir. Evlerde ibadete tahsis edilen
odada olmaz.
Yukardaki izah
erkekler hakkındadır. Kadınlara gelince, Ebu Hanife'ye göre mescidlerde itikaf
edebilirler. Fakat kendi evlerinde ibadete ayırdıkları odada itikaf etmeleri
efdaldır.
Diğer üç mezhep
imamına göre kadınlar evlerindeki ibadet odasında itikaf edemezler Mescidlerde
edebilirler.
Kadının
mescidde itikaf etmesinde bir fitne tehlikesi varsa itikaf etmesi alimlerin
ittifakıyla Caiz değildir