DEVAM: 11- SATILMASI
HELAL OLMAYAN ŞEYLER BABI
حدّثنا
أَحْمَدُ
بْنُ
مُحَمَّدٍ
بْنِ يَحْيَى
بْنِ سَعِيدٍ
الْقَطَّانِ
حدّثنا هَاشِمُ
بْنُ
الْقَاسِمِ
حدّثنا أَبُو
جَعْفَرٍ
الْرَّازِيُّ
عَنْ عَاصِمٍ
عَنْ أَبِي الْمُهّلِّبِ
عَنْ
عُبَيْدِ
الّله
الِإفْرِيِقيِّ
عَنْ أَبِي
أُمَامَةَ
قاَلَ : - نَهَى
رَسُولُ
اللّهِ صلى
اللّه عليه
وسلم عَنْ
بَيْعِ
الْمُغَنِّياتِ
وَعَنْ شِرَائِهِنَّ
وَعَنْ
كَسْبِهِنَّ
وَعَنْ أَكْلِ
أَثْمَانِهِنَّ
Ebu Umame
(r.a.)'den; Şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şarkıcı
cariyelerin satılmasını, şarkıcılık kazançlarını ve onların (satış) bedellerini
yemeyi yasakladı.
Diğer tahric:
Bu hadisi Tirmizi ve Ahmed de rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Tirmizi'deki merfu hadisin meali şöyledir:
"(Şarkıcı) cariyeleri satmayınız, onlan satın almayınız, onlara
(şarkıcılığı) öğretmeyiniz. Onların ticaretinde hiç bir hayır yoktur ve (satış)
bedelleri haramdir "Bazı insanlar, Allah yolundan saptırmak için
(eğlendirici haram sesler gibi) münker sözü satın alırlar.'' (Lokman 6) ayeti
bunun misli hakkında indirildi.''
Tuhfe yazarı bu
hadisin şerhinde şöyle der; "Hadis, cariyelere şarkıcılığı öğretmeyi
yasaklar. Çünkü şarkıcılık zinanın basamağıdır. Şarkıcı cariyeden maksat
şarkıcılığı sanat haline getirendir. Kadı: Hadisteki yasaklama, şarkıcı
cariyeleri şarkıcılık etsin diye satılmasına ve satın alınmasına mahsustur.
Bunları meşru amaçla satmak veya satınalmak, yasak değildir. Şarkıcı
cariyelerin satış bedelinin haramlığı, bunların satışının geçersizliğine
delalet eder. Lakin cumhur bunların satışının sahih olduğuna hükmetmiştİr.
(Akit sahih olmakla beraber, haramdır) Hadis şöyle yorumlanır. Şarab
imalatçısına üzüm satıp bedelini almak haram olduğu gibi şarkıcı cariyeleri
satıp bedelini almak da haramdır. Çünkü haram bir işin yapılmasına yardım
edilmiş olur. Ama satış akdi geçerlidir, demiştir .
Hakim ve
Beyhaki'nin İbn-i Ebi Şeybe'den rivayet ettikleri sahih bir eserde Abdullah
İbn-i Mes'ud (r.a.)'a, yukardaki ayette geçen; ''Lehve'l-Hadis»'in manası sorulmuş,
kendisi: O'ndan başka hak ilah olmayan (Allah)'a yemin ederim ki, bununla
şarkıcıhk ve şarkı kasdedilmiştir, diye cevap vermiştir ..
Nevevi'nin
beyanına göre kadının şarkıcılık kazancının haramlığı hususunda icma vardır
Kadın hür de olsa hüküm aynıdır.