DEVAM: 26- ZİHAR YEMİNİ
EDEN ADAM KEFARETİ ÖDEMEDEN ÖNCE KARISI İLE CİNSEL İLİŞKİDE BULUNUR, BABI
حَدَّثَنَا
العباس بن
يزيد. قَالَ:
حَدَّثَنَا
غندر.
حَدَّثَنَا
معمر عن الحكم
بن أبان، عن
عكرمة، عن ابن
عباس؛
-
أن رجلا ظاهر
من امرأته.
فغشيها قبل أن
يكفر. فأتى
النَّبِيّ
صَلَى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَم،
فذكر ذلك له.
فقال ((ما حملك
على ذلك؟))
فقال: يَا
رَسُولَ
اللَّه! رأيت
بياض حجليها
في القمر، فلم
أملك نفسي أن
وقعت عليها.
فضحك رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَم
وامره ألا
يقربها حتى
يكفر.
İbn-i Abbas
(r.a.)'dan rivayet edildiğine göre: Bir adam— Seleme bin Sahr — karısı hakkında
zihar yemininde bulunmuş ve kefaret ödemeden önce onunla cinsel temas etmiştir.
Daha sonra Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e gelerek bu durumu O'na
anlatmıştır. Resul-i Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) (adama): «Ne sebeple
öyle ettin?» buyurmuş. Adam: Ya Resulallah! Ay ışığında karımın ayak
bileziklerinin beyazlığını gördüm, bunun etkisi ile nefsime hakim olamayıp
onunla cinsel temasta bulundum, demiş. Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem), gülürasemiş ve kefaret ödeyinceye kadar kadına yaklaşmamasını ona
emretmiştir.
Diğer tahric:
Ebu Davud, Tirmizi, Nesai ve Hakim de bunu rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Hadis şerhlerinde bu adamın Seleme bin Sahr (r.a.)
olduğunu beyan ederler. Zaten 2062 nolu hadis de Seleme hakkındadır. Orada bu
zatın zihar yemininde bulunduğu, yeminden sonra ve henüz kefaret ödemeden
karısı ile cinsel ilişkide bulunduğu, bu durumu Peygamber {s.a.v.)'e arz ettiği
ve Peygamber (s.a.v.)'in kendisine, kefaret ödemesi emrini verdiği
belirtilmiştir.
HADİSİN FIKIH
YÖNÜ :
2065 nolu
hadis, zihar yeminini yapan adamın kefaret ödemeden karısına yaklaşmasının
haram olduğuna delalet eder. Bu hususta ilim ehli ittifak halindedir. Keza
kefaret ödemeden karıya yaklaşmakla kefaret ödeme gerekliliği adamın üzerinden
kalkmaz.
Gerek bu hadis
ve gerekse bundan önceki hadis ile 2062 nolu hadise göre, kefaret ödemeden
karısına yaklaşan adama tek bir kefaret gerekir. Yani kefaretten önce işlediği
temas suçundan dolayı ayrı bir kefaret gerekmez. Cumhur ile dört mezheb
imamlarının verdiği hüküm öyledir.
Kefaret
ödemeden önce adamın, karısına şehvetle bakması, öpmesi, avret mahalline
bakması ve temas olmaksızın sevişmesi meselesine gelince, bu hususta alimler
ihtilaf etmişlerdir. Şöyle ki; Cumhur ile Hanefiler'e göre bunlar da temas gibi
haram şeylerdir. Çünkü zihar ayetinde "Temastan önce kefaret ödenmesi''
emrediliyor. Temas kelimesi cinsel ilişki ve buna yol açan hareketlere mana
bakımından şümulludur. Şehvetsiz temasın (dokunmanın) bu ayetin hükmünün
dışında tutulmasına dair icma; ayetteki temas kelimesinin hakiki manasından
çıkarılarak mecazi manasına yorumlanmasını gerektirmez.
Sevri ve bir
kavIinde Şafii'ye göre haram olan, yalnız cinsi temastır. Kefaret ödemeden
kadına yaklaşmanın haramlığı hakkında yukarda anlatılan hüküm, geçici olmayan
zihar yemini hakkındadır. Muvakkat yani belirli bir süre için yapılan zihar o
süre için geçerlidir. Süre bitince zihar hükmü ve etkisi kalkmış olur. Yani
adam o belirli süre içinde karısına yaklaşamaz. Yaklaşmak isterse, önce kefaret
çıkarır, sonra yaklaşır. Şayet adam süre bitinceye kadar, karısına yaklaşmazsa,
süre bittikten sonra artık kefaret ödemesi gerekliliği kalkmış olur ve
dolayısıyla karısına yaklaşması mübah olur.
Bazı zihar
yeminleri, boşama niyeti ile kullanılırsa, karı boşanmış sayılır. Bu konu çok
geniştir. Fıkıh kitabIarında ayrıntılı olarak ve alimlerin değişik görüşleri
ile beraber anlatılmıştır.