DEVAM: 27 - LiAN BABl
حَدَّثَنَا
علي بن سلمة
النيسا يوري.
حَدَّثَنَا
يعقوب بن
إبراهيم بن
سعد.
حَدَّثَنَا
أبي عن ابن
إسحاق. قَالَ:
ذكر طلحة بن
نافع، عن سعيد
بن جبير، عن
ابن عباس؛ - قَالَ:
تزوج رجل من
الأنصار
امرأة من
بلعجلان. فدخل
بها. فبات
عندها. فلما
أصبح قَالَ:
ما وجدتها
عذراء. فرفع
شأنها إلى
النَّبِيّ
صَلَى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَم. فدعا
الجارية
فسألها.
فقالت: بلى. قد
كنت عذراء.
فأمر بهما
فتلاعنا.
وأعطاها
المهر.
فِي
الزَوَائِد:
في إسناده ضعيف
لتدليس
مُحَمَّد بن
إسحاق. وقد
قَالَ البراز:
هذا الحديث لا
يعرف إلا بهذا
الإسناد.
(Abdullah) bin
Abbâs (r.a.)'dan; Şöyle demiştir: Ensâr'dan bir erkek Beliclân (Beni Aclân)
kabilesinden bir kadınla evlendi. Sonra yanına girip bir gece onunla yattı.
Sabahleyin adamı Ben kızı bakire olarak bulmadım dedi. Kadının bu durumu Nebi
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in huzuruna arzedildi. Bunun üzerine, Resul-i
Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) genç kadını çağırtıp (bu durumu) kendisine
sordu. Kadın: Hayır. Ben bakire idim, dedi. Bunun üzerine Nebi koca ile karının
liân etmelerini emretti. Onlar da liân yeminleri ettiler ve koca, kadına mehir
verdi.
Not; Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedinde zayıflık vardır. Çünkü ravi Muhammed bin
İshak tedlisçidir. Bezzar da: Bu hadis yalnız bu.senedie tanınır, demiştir.
AÇIKLAMA: Bu hadis Zevaid türündendir. Sindi: Bu hadise göre
erkek karısının nikahtan önce zina ettiğini iddia ederse yine aralarında lian
hükmü icra edilir, demiştir,
Bu hadis,
erkeğin cinsel ilişkide bulunduğu kadından lian hükmü gereğince ayrıldığı
takdirde nikah dolayısıyla tahakkuk etmiş olan mehirin tamamını kadına ödemekle
mükellef olduğuna delalet. eder. Erkek bunu ödemekten imtina edemez veya
liandan önce ödemiş ise tamamını veya bir kısmını geri isteyemez, Bu hadisin
isnadı zayıf ise de aynı hadisi teyid eden ve İbn-i Ömer (r.a.)'den merfu
olarak rivayet edilen hadis vardır, İbn-i Ömer'in hadisini Buhari, Müslim,
Şafii, Ahmed. Ebu Davud ve Nesai rivayet etmişlerdir. O hadiste beyan
edildiğine göre lian yemini icra edilen eşlerden erkek. lian hükmü icra
kılındıktan sonra, nikah nedeni ile ödediği mehiri geri istemiş, fakat
ResuluIlah (s.a.v.) erkeğe: ''Senin bir alacağın yoktur, eğer sen zina isnadı
iddiasında doğru sözlü isen. kadına vermiş olduğun mehir, onun kadınlığından
yararlanmana karşılıktır. Eğer sen zina, isnadı iddiasında yalan söz söylemiş
isen mehir talebinde bulunman sana çok uzaktır,'' buyurmuştur.
Yukardaki
hadislere dayanarak alimler bu hükümde ittifak etmişlerdir. Şayet henüz cinsel
temas vuku bulmamış iken erkek karısına zina isnadında bulunup, lian yemini
icra edilirse, verilmiş olan mehirin geri verilmesi hususunda alimler şöyle
demişlerdir: Ebu Hanife, Şafii, Malik ve Evzai: Kadına mehirin yarısı ödenir,
demişlerdir. El-Hakem ile Hammad ise: Kadına mehirin tamamı ödenir.
demişlerdir.