DEVAM: 8- KENDİ
KARISININ (MÜLKİYETİNDEKi) CARİYESİYLE CİNSEL İLİŞKİDE BULUNAN ERKEK HAKKINDA
GELEN HADISLER BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبي
شَيْبَةَ . ثنا
عَبْد
السَّلاَمِ
بْنُ حَرْبٍ،
عَنْ هِشَامِ
بْنِ
حَسَّانٍ،
عَنْ
الحَسَنِ، عَنْ
سَلَمَةَ
بْنِ
المُحَبِّقِ؛
أَنَّ رَسُول
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم رُفِعَ
إِلَيْهِ
رَجُلٌ
وَطِئَ
جَارِيَةَ
امْرَأَتِهِ،
فَلَمْ
يَحُدَّهُ.
Seleme bin
el-Muhabbık (r.a.)'den rivayet edildiğine göre: Resulullah (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem)'e, karısının câriyesiyle cinsel ilişkide bulunan bir adamın dâvası
arzedildi. Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) adam'ı had (cezası) ile
cezalandırmadı.
AÇIKLAMA: Habib bin Salim (r.a.)'ın hadisini Tirmizi, Ebu Davud ve Nesai de rivayet
etmişlerdir.
Seleme
(r.a.)'ın hadisini ise Nesai de rivayet etmiştir. Ebu Davud da bunun bir
benzerini rivayet etmiştir.
Birinci hadisin
zahirine göre karısının iziniyle onun cariyesi ile cinsel ilişkide bulunan
erkeğe yüz değnek vurulur. Şayet karısının izni olmaksızın bu işi yaparsa
recmedilir. Bilindiği gibi yüz değnek vurmak bekar iken zina eden kişiye ait
had cezasıdır. Yüz değnekten az olan dövme, tekdir ve takbih gibi cezalara
İslam ıstılahında Tazir denilir. İbnü'l-Arabi: Numan bin Beşir (Kufe emiri
iken) karısının izniyle onun cariyesiyle cinsel ilişkide bulunan adama yüz
değnek vurmak suretiyle ona had cezası verme görüşünde değildir. Onun maksadı
adamı tazir ve tedib etmektir. Ancak bu tazir cezasını yüz değnek vurmak
suretiyle yükseltmekle onun hakkında şiddetli bir tedib uygulamıştır, der.
Sindi, İbnü'l-Arabi'nin bu sözünü neklettikten sonra: Çünkü evli iken zina
suçunu işleyen kimsenin cezası yüz değnek vurmak değil, onu recmetmektir.
Karısının izniyle onun cariyesi ile cinsel ilişkide bulunan adama recmetme
cezasını vermeyip dövme cezasını vermenin sebebi şu olab-ilir: Kadın kendi
cariyesiyle cinsel ilişkide bulunma iznini kocasına verince cariyesinin
kadınlığından yararlanma hakkını kocasına vermiş olur. Bu iş ise fasid ve batıl
bir akid olmakla beraber bir nevi şüpheli cinsel ilişki sayılır. (Şüpheli
cinsel ilişkiye bir misalolarak şunu gösterebiliriz: Bir adam karanlık bir
odada yatan bir kadını kendi karısını zan ederek onunla cinsel ilişkide
bulunur. Sonra da yanıldığını anlar ve .• başka bir kadın olduğu anlaşılırJ
İşte böyle bir şüpheli temas sayıldığı için adama Tazir cezası verilmiş olur,
der.
KARISININ
İZNİYLE ONUN CARİYESİYLE CİNSEL İLİŞKİDE BULUNAN ADAM HAKKINDA UYGULANACAK CEZA
KONUSUNDAKİ İLMİ GÖRÜŞLER
Avnü'l-Mabud yazarı
bu konuda şöyle der: "Alimler bu konuda ihtilaf etmişlerdir: Tirmizi, Ali
bin Ebi Talib ve İbn-i Ö m er' in dahil olduğu sahabilerden bazı zlUlara göre
karısının izni olsun olmasın bu işi yapan adam recmedilir. İbn-i Mes'ud'a göre
adama had cezası verilmez. Tazir ve tedib edilir. Ahmed ve İshak ise Numan bin
Beşir'den bu hadiste rivayet edilen h4kmü benimsemişlerdir, der.
Tirmizi: Bu
hadis muztaribtir. Buhari; Katade'nin Habib'ten hadis işitmediğini ve ancak
Halid bin Urfuta vasıtasıyla ondan hadis rivayet ettiğini söyledi, der. Halid
bin Urfuta ise mechuldür. Buhari: Ben bu hadisten sakınınm, dedi, diye bilgi
vermektedir. Hattabi de bu hadis munkatidir. Alimlerin uygulaması bu hadise
göre değildir. der.
Seleme bin
El-Muhabbık (r.a.) ise karısının cariyesiyle cinsel ilişkide bulunan adama
Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in had cezası vermediğini rivayet eder. Ebu Davud da
bunun bir benzerini ayni raviden rivayet etmiştir. Fethü'l-Vedüd'da beyan
edildiğine göre Beyhaki kendi süneninde: Tabiilerden sonra gelen fıkıhçıların
hepsi bu hadisle amel etmemek için ittifak etmiş olmaları bu hadisin, had
hakkında gelen hadislerle mensuh olduğuna delildir, dedikten sonra, bana ulaşan
habere göre bu hadis hükmü had cezaları konulmadan önce idi.