DEVAM: 1- BİR MÜSLÜMANI
ZULMEN ÖLDÜRMENİN AĞIR VEBAL OLDUĞUNU BEYAN EDEN HADİSLER BABI
حدّثنا
عَمْرُو بْنُ
رَافِعِ. ثنا
مَرْوَانُ
بْنُ
مُعَاوِيَةَ.
ثنا يَزِيدُ
بْنُ زِيَادٍ،
عَنْ
الزُّهْرِيِّ،
عَنْ سَعِيد
بْنِ
المُسَيَّبِ،
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ؛
قَالَ: قَالَ
رَسُولُ
اللّهِ صلى
الله عليه
وسلم: ((مَنْ
أَعَانَ
عَلضى قَتْلِ
مُؤْمِنٍ
بِشَطْرِ
كَلِمَةٍ،
لَقِي اللهَ
عَزَّ وَجَلَّ،
مَكْتُوبٌ
بَيْنَ
عَيْنَيْهِ:
آيٍسٌ مِنْ
رِحمَةِ
اللهِ)).
في الزوائد:
في إسناده
يزيد بْنِ أبي
زياد، بالغوا
في تضعيفه،
حتى قيل كأنه
حديث موضوع.
Ebû Hureyre
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurdu, demiştir: «Kim bir mu'min'i öldürmeye yarım kelime ile (olsun)
yardım ederse alnında "Allah'ın rahmetinden ümitsizdir." ibaresi
yazılı olduğu halde o kimse Allah Azze ve Celle'nin huzuruna çıkacaktır.»
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir; Bunun senedinde bulunan Yezid bin Ebi Ziyad'ın zayıflığı
hakkında çok söylemişlerdir, Hatta bu, mevzü bir hadise benzer, denilmiştir.
AÇIKLAMA: Zevaid türünden olan bu hadisin mislini Beyhaki, İbn-i Ömer (r.a.)'den
rivayet etmiştir. Bu hadis, bir mü'mini öldürmeye en ufak bir işaretle olsun
yardım etmenin büyük günah olduğuna işarettir. Cinayete bir işaret ile veya
yarım sözle değil de bir takım tahrik ve teşvikle veya maddi yardımla karışan
ve maktülün kanına bulaşan kimselerin hali ne olacak?
Bu hadis sahih
ise katil suçuna yardım eden kimsenin alnında yazılacak ''Allah'ın rahmetinden
ümitsizdir'' ibaresinin manası şöyledir: "Bu adam Allah'ın rahmetinden
ümitsiz olmaya müstehaktır." Bu ibareyi böyle yorumlamanın sebebi ise
şudur: Zerre mikdarı iman ile ölen bir kimse günahlarının cezasını çekse bile
netice itibariyle cennetliktir ve Allah'ın rahmetine kavuşacaktır. Allah'ın
rahmeti olmadıkça hiç kimse kurtulamaz. Şu halde bir mü'mini öldürmekte dahli
ve yardımı bulunan kimse zerre mikdan imanlı ise Allah'ın rahmetinden ümitsiz
olmaz. Fakat ümitsiz olmaya müstehak olabilir. Hadis, mü'mini öldürmeye yardım
etmeyi mübah telakki eden ve bunun haramlığını kabul etmeyenler hakkında
olabilir. Bu itikadda bulunan kimse mü'min sayılmaz ve haliyle Allah'ın
rahmetinden ümitvar olması söz konusu değildir.