DEVAM: 13- ÇOCUĞUNUN
KENDİSİNDEN OLMADIĞINI İDDİA EDENİN BABI
حدّثنا
مُحَمَّدُ
بْنُ يَحْيَى.
ثنا عِبْدُ الْعَزِيزِ
بْنُ عِبْدِ
اللهِ. ثنا
سُلَيْمَانُ
بْنُ
بِلاَلٍ،
عَنْ يَحْيَى
بْنِ سَعِيْدٍ،
عَنْ عَمْرِو
بْنِ
شُعَيْبٍ،
عَنْ
أَبِيهِ، عَنْ
جَدِّهِ؛
أَنَّ
الْنَّبِيَّ
صلى الله عليه
وسلم قَالَ: ((كُفْرٌ
بِامْرِئٍ
ادِّعَاءُ
نَسَبٍ لاَ
يَعْرِفُهُ،
أَوْ
جَحْدُهُ،
وَإِنْ دَقَّ)).
في الزوائد:
هذا الحديث في
بعض النسخ دون
بعض. ولم يذكر
المزي في
الأطراف. وإسناده
صحيح. وأظنه
من زيادات
ابنالقطان.
Amr hin Şuayb'ın
dedesi (r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurmuştur: «Kişinin, bilmediği bir nesebi iddia etmesi veya iç yüzü
mechul olsa bile bir nesebi reddetmesi bir nankörlüktür.»
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bu hadis sünenin bazı nüshalarında bulunur, bazısında
bulunmaz. El-Müzzi de el-Atraf'ta bu hadisi zikretmemiştir. Bunun senedi
sahihtir, Bu hadisin İbnü'l-Kattan'ın ilavelerinden olduğunu sanınm.
AÇIKLAMA: Bu hadis Zevaid türündendir. İnsanın soyu, sopu da bir nimettir.
Bu nimeti
tepmemek gerekir. Bu itibarla bir kimsenin kendisinden olması mümkün bir
çocuğun kendisinden olmadığını iddia etmesi caiz değildir. Ancak fıkıh
kitabıarında koşulan şartlar tahakkuk ettiği takdirde böyle bir iddiada
bulunulur. Aksi halde bu nevi iddialar soy nimetine nankörlük sayılır. Kişinin
babasına intisabını reddetmesi ve: Babam sen değilsin, ben falanın oğluyum,
ondanım demesi de bir soy nimetini inkardır, caiz değildir.