13- ÇOCUĞUNUN
KENDİSİNDEN OLMADIĞINI İDDİA EDENİN BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرٍ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ. ثنا
زَيْدُ بْنُ
الْحُبَابِ
عَنْ مُوسَى
بْنِ
عُبَيْدَةَ
حَدَّثَنِي
يَحْيَى بْنُ
حَرْبٍ عَنْ
سَعِيدٍ
الْمَقْبَريِّ،
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ؛
قَالَ: لَمَّا
نَزَلَتْ
آيَةُ
اللِّعَانِ،
قَالَ
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم: ((أَيْمَا
امْرَأَةٍ
أَلْحَقَتْ
بِقَوْمٍ
مَنْ لَيْسَ
مِنْهُمْ،
فَلَيْسَتْ
مِنَ اللهِ
فِي شَيءٍ.
وَلَنْ
يُدْخُلَهَا
جَنَّتَهُ.
وَأَيُّمَا
رَجُلٍ
أَنْكَرَ
وَلَدَهُ،
وَقَدْ
عَرَفَهُ،
احْتَجَبَ
اللهُ مِنْهُ
يَوْمَ
الْقِيَامَةِ،
وَفَضَحَهُ
عَلَى رُؤُسِ
الأَشْهَادِ)).
في الزوائد:
هذا إسناده
ضعيف. فيه
يحيى بنحرب.وهو
مجهول قاله
الذهبي في
الكاشف.
Ebû Hureyre
(r.a.)den; Şöyle demiştir: Liân âyeti (Nûr 6 - 9) indiği zaman Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: «Hangi kadın (doğurduğu gayri
meşru çocuğun kocasından olduğunu ve meşruluğunu iddia etmek suretiyle) bir
aileden olmayan bir kişiyi onlara ilhak eder (katar) se o kadının Allah (ın
dini veya rahmeti) ile ilgisi yoktur ve Allah onu cennetine sokmayacaktır.
Hangi erkek de çocuğunu tanıdığı (yâni kendisinden olduğunu bildiği) halde
inkâr eder (yâni kendisinden olmadığını iddia eder) ise Allah kıyamet günü onu
(rahmetinden veya cemâlini görmekten) mahrum edecek ve şâhidler (yâni
mahşerdekiler')in huzurunda rezîl edecektir.»
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bu hadisin senedi zayıftır. Çünkü sened de Yahya bin Harb
bulunur. Zehebi, el-Kaşif'te bu ravinin mechul Olduğunu söylemiştir.
AÇIKLAMA: Zevaid sahibi bu hadisi Zevaid türünden saymış ise de Ebu Davud, Nesai,
Ahmed ve İbn-i Hibban da bunu rivayet etmişlerdir. El-Münziri de bu hadisin Ebu
Davud ve Nesai tarafından da rivayet edildiğini beyan etmiştir. Ebu Davud'un
senedi değişiktir ve o senedde Yahya bin Harb yoktur. Camiü's-Sağir sahibi bu
hadisin senedinin sahih oldUğunu söylemiştir.
Hadiste işaret
edilen Lian ayeti, N u r suresinin 6 ila 9. ayetleridir. Bu ayetlerle ilgili
bilgi sünenimizin Lian babında rivayet olunan 2066 - 2071 nolu hadisler
bölümünde geçmiştir. Burada tekrarlamaya gerek görmüyorum. Şu kadarını
söylemekle yetineceğim:
Bir erkek
karısını zina ile ith am edip bunu dört şahidle isbatlayamadığı ve karısı da bu
iddiayı red ettiği zaman şer'i hakim huzurunda bu eşler ıanetleşirler. İşte bu
lanetleşme yeminine lian işlemi denilir.
Bir kadın evli
iken zinadan olma çocuğunun kocasından ve meşru olduğunu iddia etmekle bu
yabancı çocuğu, kocasının ailesine katmış olur. Kadının bu iddiada bulunmakla
büyük bir azaba müstahak olduğu belirtilmektedir. Böyle bir kadının Allah'ın
rahmetinden ve dininden muteber bir hisse almaya müstahak olmadığı ve Cennete
girmeye hak kazanmadığı ifade edilmek istenmiştir. Bu hadisteki cümlelerin
benzerleri daha önce de geçmişti. Oralarda defalarca gerekli yorum yapılmıştı.
Hülasa l;m cümleler tehdid mahiyetindedir. Korkutmak anlamını ifade eder. Bu
suçu işleyen kadın, kafir ise, bilindiği gibi din ve İlahi rahmetle ilgisi
olmadığı gibi cennete girmesi de ebedi olarak yasaktır. Devamlı olarak
cehennemde kalacaktır. Fakat müslüma~ ise, işlediği suçun cezasını çektikten
sonra cennete girecektir. Demek ki, bu kadın cennete ilk girenlerle beraber
girme hakkına sahip değildir ve dinden, rahmetten muteber ve önemli bir hisse
almaya da liyakatlı değildir. Ama Allah Teala dilerse onu mağfiret eder ve hak
sahiplerini kendi hazinesinden memnun eder.
Erkek de
kendisinden olduğunu bildiği çocuğunun kendisinden olmadığını iddia etmek
suretiyle büyük bir günah işlemiş olur. Bu suçu işleyen erkekle ilgili
hadisteki cümleler de ayni şekilde tehdid mahiyetindedir. Yukardaki yoruma
benzer bir biçimde yorumlanır.