DEVAM: 7- ALLAH YOLUNDA
RİBAT'IN (NÖBET TUTMANIN) FAZİLETİ BABI
حدّثنا
مُحَمَّدُ
بْنُ
إِسْمَاعِيلَ
بْنِ سَمْرَةَ.
حَدّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ يَعْلَى
السَّلَمِيُّ.
ثنا عُمَرَ
بْنُ
صُبَيْحٍ عَنْ
عِبْدِ
الْرَّحْمِنِ
بْنِ
عَمْرٍو،
عَنْ مَكْحُلٍ،
عَنْ أَبي
كَعْبٍ؛
قَالَ: قَالَ
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم: ((لَرِبَاط
يَوْمٍ في
سَبِيلِ
اللهِ، مِنْ
وَرَاءَ
عَوْرَةِ
الْمُسْلِمِينْ،
مُحْتَسِبَاً،
مِنْ غَيْرِ
شَهْرِ
رَمَضَانَ،
أَعْظَمُ
أَجْراً مِنْ
عِبَادَةِ
مِائَةِ
سَنَةٍ،
صِيَامَها
وَقِيَامَها،
وَرِبَاطُ
يَوْمٍ في
سَبِيلِ
اللهِ، مِنْ
وَرَاءِ
عَوْرَةِ
الْمُسْلِمِينَ،
مُحْتَسِبَاً،
مِنْ شَهْرِ
رَمَضَان،
أَفْضَلُ
عِنْدَ اللهِ
وَأَعْظَمُ
أَجْراً ((أُرَاهُ
قَالَ)) مِنْ
عِبَادَةِ
أَلْفِ
سَنَةٍ، صِيَامَها
وَقِيَامَها،
فَإِنْ
رَدَّهُ
اللهِ إِلى
أَهْلِهِ
سَالِمَاً،
لَمْ
تُكْتَبْ
عَلَيْهِ سَيِّئَةٌ
أَلْفَ
سَنَةٍ.
وَتُكْتَبُ
لَهُ الْحَسَنَاتُ،
وِيُجْرَى
لَهُ أَجْرُ
الْرِّبَاطِ
إِلَى يَوْمِ
الْقِيَامَةِ))
في الزوائد
هذا إسناد
ضعيف. فيه
مُحَمَّدُ بْنُ
يعلى، وهو ضعيف.
وكذلك عمر
بْنُ صبيح.
ومكحول لم
يدرك أبي كعب.
ومع ذلك فهو
ليس مدلس وقد
عنعنه. وقال
السيوطيّ:
قَالَ الحافظ
زكي الدين
المنذري في ا
لترغيب: آثار
الوضع لائحة
عَلَى هذا الحديث.
ولا يحتج
برزاية عمر
بْنُ صبيح.
وقال الحافظ
عماد الدين
بْنُ كثير في
جامع المسانيد:
أخلق بهذا
الحديث أن
يكون
موضوعاً، لما
فيه من
المجازفة.
ولأنه من
رواية عمر
بْنُ صبيح، أحد
الكذابين
المعروفين
بوضع الحديث.
Ubey bin Kâ'b
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurmuştur: «Müslümanların avreti (yâni düşmanların sızmasından korkulan
tehlikeli mevzi veya serhaddilnin arkasında, Ramazan ayı dışında sırf Allah
rızâsı ve sevabı için Allah yolunda bir günlük ribât, ecir yönünden şüphesiz
yüz yılın orucundan ve gecesini tâatla İhya etmekden daha muazzamdır.
Müslümanların avreti arkasmda, Ramazan ayında sevabı Allah'tan bekleyerek,
Allah yolunda bir günlük ribât, Allah katında ve sevâb açısından (Zannımca
buyurdu ki) bin yılın ibâdetinden, orucundan ve gecelerini taatla ihya etmekten
şüphesiz daha üstün ve daha muazzamdır. Eğer Allah o kimseyi selâmetle çoluk
çocuğuna geri getirirse, bin yılın günahı onun aleyhinde yazılmayacak, ona
hayratı yazılacaktır ve ribât sevabı kıyamete kadar onun için akıtılacaktır
(yâni kıyamete kadar bu yerde nöbet beklemiş gibi sevaba nail olacaktır.)»
Not: Zevaİd'de
şöyle denilmiştir : Bu, zayıf bir seneddir. Çünkü seneddfi Muhammed bin Ya'la
bulunuyor. Bu râvi zayıftır. Râvi Ömer t>in Subayh da böyledir. MekhuI de
Ubey bin Kâ'b'a ulaşmamıştır. Bununla beraber tedlîsçidir ve bu hadîsi an'ane
ile rivayet etmiştir.
AÇIKLAMA: Suyuti de: El-Hafız Zekiyü'd-Din el-Münziri, et-Terğib'te şöyle demiştir,
der: Uydurma alametleri bu hadis üzerinde parlamaktadır. Ömer bin Subayh'ın
rivayeti de hiç bir zaman delil olamaz. El-Hafız, İmadü'd-Din bin Kesir de
Camiü'l-Mesanid'de şöyle demiştir: Bu hadiste bulunan ölçüsüzlük ve İslam'ın
genel hükümlerine aykırılık sebebiyle en yakışır şey, bunun mevzü (uydurulmuş)
olmasıdır. Diğer bir sebep de bu hadisin, hadis uydurmakla tanınan ve
kezzablardan biri olan Ömer bin Subayh'ın rivayetinden olmasıdır.