DEVAM: 4- (KÖLE VE
CARİYE) AZADLAMA (FAZiLETİNİN BEYANI) BABI
حدّثنا
أَحْمَدُ
بْنُ سِنَانٍ.
ثنا أَبُو مُعَاوِيَةَ.
ثنا هِشَامُ
بْنُ
عُرْوَةَ،
عَنْ
أَبِيهِ،
عَنْ أَبِي
مُرَاوِحٍ،
عَنْ أَبِي
ذَرٍّ؛ قَالَ:
قُلْتُ : يَا
رَسُولَ
اللهِ! أَيُّ
الرِّقَابِ
أَفْضَلُ؟
قَالَ: ((أَنْفَسُهَا
عِنْدَ
أَهْلِهَا،
وَأَغْلاَهَا
ثَمَناً.))
Ebu Zar'
(r.a.)'den Şöyle demiştir: Ben: Yâ Resûlallah kölelerin ve cariyelerin
hangisi(ni âzadlamak) daha faziletli (hayırlı)dır? diye sordum. Buyurdular ki:
«Sahibi yanında en nefis (rağbetli) ve pahası en yüksek olan» dır.»
Diğer tahric:
Bu hadisi Buhari, Müslim ve Nesai de rivayet etmişlerdir.
AÇIKLAMA: Hadis, sahibi yanında en kıymetli ve değeri en yüksek olan köle ve
cariyeyi azadIamanın daha çok sevab olduğunu ifade eder. Al-i İmran süresinin
92. ayetinde de buna işaret vardır: Ayet-i Celile'nin meali şöyledir;
''Sevdiğiniz şeylerden Allah yolunda harcama yapmadıkça hayrın kemaline
eremezsiniz ... '' Rivayete göre bu ayet-i kerime inince AbduIIah bin Ömer
(r.a.) çok sevdiği cariyesini azadlamıştır.