DEVAM: 37- KÖLELER VE
KADINLAR, MÜSLÜMANLARIN REFAKATİNDE SAVAŞTA HAZIR BULUNURLAR, BABI
حدَثنا
أَبُو بَكْرٍ
بْنُ أبِي
شَيْبَةَ. ثنا
عِبْدُ
الرَّحِيمِ
بْنُ
سُلَيْمَانَ،
عَنْ
هِشَامٍ،
عَنْ حَفْصَةَ
بِنْتِ
سِيرِينَ،
عَنْ أُمِّ
عَطِيَّةَ الأَنْصارِيَّةَ؛
قَالَتْ:
إِذَا
غَزَوْتُ
مَعَ رَسُولِ
اللهِ سَبْعَ
غَزِوَاتٍ،
أَخْلُفُهُمْ
فِي
رِحَالِهِمْ.
وَأَصْنَعُ لَهُمُ
الطَّعَامَ.
وأُدَاوِي
الْجَرْحى. وأقُومُ
عَلَى
المَرْضَى.
Ümmü Atiyye
el-Ensâriyye (r.a.)'dan; Şöyle demiştir: Ben Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem)'in beraberinde yedi savaşa gittim. Ben onların eşyaları başında bekler,
yemeklerini yapar, yaralıları tedavi eder ve hastalara bakardım.
AÇIKLAMA: Bu hadisi Müslim ve Ahmed de rivayet etmişlerdir.
Nevevi 'nin
İbn-i Sa' d ve başkalarından naklen beyan ettiğine göre Peygamber (s.a.v.) 27
savaşa katılmış ve 56 seriyye düzenlemiştir. Yani mücahidleri savaşa
göndermekle beraber kendisi bu seferlere katılmamıştır. Restil-i Ekrem
(s.a.v.)'in kafirlerle bizzat çarpıştığı savaş sayısı ise siyar ehlinin
anlattığına göre dokuz olup şunlardır: Bedir, Uhud, Müreysi, Hendek, Kurayza,
Hayb er, Mekke fethi, Huneyn ve Taif. Bir kavle göre Mekke sulh yoluyla
fethedilmiştir.
Ümmü Atiyye
(r.a.) bu savaşların yedisinde bulunmuş ve hadiste saydığı hizmetleri
görmüştür.
Hadis,
kadınların savaş seferlerine katılması, mücahidlerin eşyalarına nezaret
etmeleri, yemeklerini hazırlamaları, yaralıları tedavi etmeleri, hastalara
bakmaları ve benzeri hizmetleri görme lerinin meşrululğuna delalet eder.
Nevevi:
Kadınların yaralıları teda.vi etmeleriyle ilgili bu hüküm, kadınların
mahremleri durumundaki erkekler ve eşleri hakkındadır. Yani kadın babası,
dayısı, amcası, yeğeni ve kardeşi gibi evlenmesi ebedi olarak haram olan
erkekleri tedavi eder. Kocasını tedavi eder. Başka mücahidleri tedavi
edebilmesine gelince; zaruret olmadıkça, yaralının vücuduna el sürmemek
şartıyla olabilir, demiştir.
SAVAŞA GİDEN
KADIN İÇİN GANİMET'TEN SEHİM VERİLİR Mİ?
Nevevi bu
hususta da: Ebu Hanife, Sevri, el-Leys, Şafii ve alimlerin cumhuruna göre
kadın, mücahidler gibi ganimetten sehim alamaz. Fakat kendisine sehim
meblağmdan düşük bir mikdar mal verilebilir. Evzai'ye göre kadın bizzat
çarpışmaya katılır veya yaralanan mücahidleri tedavi hizmetini görürse
mücahidler gibi sehim alır. Malik'e göre ise kadın hiç bir suretle ne sehim ne
de bundan düşük bir meblağ alır. Müslim'in İbn-i Abbas (r.a.)'den rivayet
ettiği sahih ve apaçık olan bu babtaki hadisi son iki görüşü reddeder,
demiştir.