DEVAM: 62- CEMRELERE
TAŞ ATMAK İÇİN MÜZDELİFE'DEN MİNA'YA ÖNCEDEN GİDENLER (HAKKINDA GELEN HADİSLER)
BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ. حدّثنا
سُفْيَانُ.
حدّثنا
عَمْرٌ عَنْ
عَطَاءٍ، عَنِ
ابْنِ
عَبَّاسٍ؛
قَالَ: كُنْتُ
فِيمَنْ قَدِمَ
رَسُولَ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم فِي
ضَعَفَةِ
أَهْلِهِ.
İbn-i Abbas
(r.a.)'den; şöyle demiştir: Ben Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in
(Müzdelife'den Mina'ya) önceden gönderdiği aile ferdlerinin zayıfları içinde
idim.
Diğer tahric
edenler: Buhari, Müslim, Ebu Davud, Şafii ve Ahmed
AÇIKLAMA: Bu hadisi Buhari, Müslim, Ebu Davud, Şafii ve Ahmed de rivayet
etmişlerdir. Resül-i Ekrem (s.a.v.)'in zayıf olan aile ferdIeri kadınlar ve
çocuklar idi. İbn-i Abbas (r.a.) da onların içinde bulunuyordu. Bilindiği gibi
bu zat Resül-i Ekrem (s.a.v.)'in amcası Abbas'ın oğludur. Resül-i Ekrem
(s.a.v.) bunlara geceleyin Müzdelife'den Mina' ya gitme izni vermişti.
Tahavi'nin rivayetine göre Ata şöyle demiştir: "İbn-i Abbas bana haber
vererek dedi ki: Peygamber (s.a.v.) Müzdelife gecesi (babam) Abbas'a dedi ki:
Bizim zayıflarımız ve kadınlanmızı götür. Sabah namazını Mina'da kılsınlar ve
halkın izdihamından önce Akabe cemresine taşlannı atsınlar. Ravi demiştir ki:
Ata yaşlanıp zayıf düştükten sonra böyle yapardı."
HADISTEN ÇIKAN
FIKIH HÜKMÜ
Zayıflık
mazereti bulunan kimselerin fecirden önce Müzdelife'den hareket edip Mina'ya
gitmeleri ve halkın izdihamından önce sabah namazından sonra Akabe cemresine
taşlarını atmaları caizdir. Bu hususta alimlerin ittifakı mevcuttur.