DEVAM: 78- ZEMZEM'DEN
İÇMEK BABI
حدّثنا
هِشَامُ بْنُ
عَمَّارٍ.
حدّثنا الْوَلِيدُ
بْنُ
مُسْلِمٍ،
قَالَ: قَالَ
عَبْدُ اللهِ
بْنُ
الْمُؤَمَّلِ:
إِنَّهُ
سَمِعَ أَبَا
الزُّبَيْرِ
يَقُولُ:
سَمِعْتُ
جَابِرَ بْنَ
عَبْدِ اللهِ
يَقُولُ:
سَمِعْتُ
رَسُولَ اللهِ
صلى الله عليه
وسلم يَقُولُ
((مَاءُ
زَمْزَمَ
لِمَا شُرِبَ
لَهُ)).
قال
السيوطيّ في
حاشية الكتاب:
هذا الحديث مشهور
على الألسنة
كثيراً.
واختلف
الحفّاظ فيه. فمنهم
من صححه ومنهم
من حسنّه
ومنهم من
ضعّفه.
والمعتمد الأول. وفي
الزوائد: هذا
إسناد ضعيف،
لضعف عَبْدُ
الله بن
المؤمل. وقد
أخرجه الحاكم
في المستدرك من
طريق ابْنِ
عباس. وقال:
هذا حديث صحيح
الإسناد. قال السنديّ:
قلت وقد ذكر
العلماء أنهم
جرّبوه
فوجدوه كذلك.
Cablr bin
Abdillah (r.a.)'dan rivayet edildiğine göre: Kendisi Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'den şu hadîsi işitmiştir: Zem-zem suyu ne maksadla içilirse
onun için (yararlı) dır.
Not: Suyuti bu
kitabın haşiyesinde: Bu hadis diller üstünde çok meşhur bir hadistir. Hadis
hafızları bu hadisin sıhhati hususunda ihtilaf etmişlerdir. Bazılarına göre
sahih, bir kısmına göre hasen, diğer bir kısmına göre zayıftır. Kuvvetli olan
görüş ilk görüştür, demiştir.
Zevaid'de de
şöyle denilmiştir: Ravi Abdullah bin el-Müemmel'in zayıflığı sebebiyle bu sened
zayıftır. El-Hakim bu hadisi el-Müstedrek'te İbn-i Abbas yoluyla rivayet
ederek, senedinin sahih olduğunu söylemiştir. Sindi de: Ben diyorum ki alimler
bu hadisin hükmünü denediklerini ve bildirilen sonucu aldıklarını
anlatmışlardır. (Yani zemzem suyu açlığı gidermek, susuzluğu gidermek, bir
has.. talıktan kurtulmak gibi ne niyetle içilirse Allah'ın lütfu ile o niyete
uygun sonuç alırur. Bu dunun tecrübelerle sabittir,) der.