DEVAM: 80- MİNA
GECELERİNDE MEKKE'DE GECELEMEK BABI
حدّثنا
عَلِيُّ بْنُ
مُحَمَّدٍ،
وَهَنَّادُ
بْنُ
السَّرِيِّ،
قَالاَ:
حدّثنا أَبُو
مُعَاوِيَةَ
عَنْ
إِسْمَاعِيلَ
بْنِ مُسْلِمٍ،
عَنْ
عَطَاءٍ، عَنِ
ابْنِ
عَبَّاسٍ؛
قَالَ: لَمْ
يُرَخِّصِ النَّبِيُّ
صلى الله عليه
وسلم لأَحَدٍ
يَبِيتُ
بِمَكَّةَ،
إِلاَّ
لِلْعَبَّاسِ،
مِنْ أَجْلِ
السِّقَايَةِ.
İbn-i Abbâs
(r.a.)'dan; Şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) hiç
kimseye (Minâ gecelerinde) geceyi Mekke'de geçirmek ruhsatını vermedi. Yalnız
(Abdulmuttalib oğlu) Abbâs'a sikaye hizmetinden dolayı müsaade etti.
AÇIKLAMA: İbn-i Ömer (r.a.)'ın hadisini Buhari, Müslim, Ebu Davud, Ahmed ve Şafii
de rivayet etmişlerdir. İbn-i Abbas (r.a.)'ın hadisinin kimler tarafından da
rivayet edildiği hususuna bakılsın. Çünkü ben rastlayamadım.
Sikaye: Yukarda
da anlattığım gibi hacılara Zemzem suyunu ikram etmek, onları suvarmak
demektir. Peygamber (s.a.v.)'in baba babası Abduimuttaiib'ten sonra bu hizmetin
mütevelliliği Abdulmuttalib'in oğlu ve Peygamber (s.a.v.)'in amcası Abbas'a
tevdi edilmişti. Cahiliyyet devrinde İslam dönemine kadar bu iş Abbas (r.a.)'ın
elinde idi. Resul-i Ekrem (s.a.v.) Peygamber olduktan sonra bu işi ona bıraktı.
Bu nedenle Sikaye görevi bu güne dek Abbas (r.a.)'ın oğulları tarafından ifa
edilegelmiştir. Tekmile yazarının beyanına göre Abbas ve Oğulları Zemzem suyuna
kuru üzüm katarak üzüm şerbeti olarak hacılara ikram ederlerdi.
HADiSLERDEN
ÇıKARıLAN HÜKÜMLER
1. Mina
geceleri Mina' da geçirilmelidir. Alimler bunun hükmü hususunda ihtilaf
etmişlerdir. Şöyle ki:
A) Hanefiler,
İbn-i Abbas ve Hasan-i Basri: Mina gecelerini Mina'da geçirmek Sünnet-i
Müekkede'dir. Yani önemli sünnetlerdendir, demişlerdir: Ahmed'den de böyle bir
kavil rivayet edilmiştir. Bu gruba göre bir kimse anılan geceleri Mina' nın
dışında; mesela, Mekke' de geçirirse isae etmiş, yani fena iş yapmış olur.
Çünkü önemli bir sünneti terketmiş olur. Bununla beraber ceza kurbanı kesmesi
gerekmez.
B) Şafiiler ve
meşhur kavle göre Hanbeliler: Mezkur geceleri Mina'da geçirmek vacibtir. Bir
hacı bir geceyi başka yerde geçirirse bir müd, yani yaklaşık olarak 600 gr.
buğday veya arpayı sadaka eder. İki geceyi başka yerde geçirirse bunun iki
mislini sadaka etmesi gerekir. Şayet üç geceyi başka yerde geçirirse ceza
kurbanı kesmesi gerekir, demişler.
C) Malik 'e
göre de anılan geceleri Mina' da geçirmek vacibtir. Başka yerde geçirilen her
gece için bir ceza kurbanı gerekir.
2. Sikaye
hizmetinde çalışan kimseler anılan geceleri Mekke'de geçirebilirler. Çobanlar
da bunlar gibidir. Tekmile yazarının beyanına göre alimler bu hüküm hususunda
ittifak halindedir.