88- İHRAMLININ
SÜRÜNEBİLECEĞİ YAĞ BABI
حدّثنا
عَلِيُّ بْنُ
مُحَمَّدٍ.
حدّثنا وَكِيعٌ.
حدّثنا
حَمَّادُ
بْنُ
سَلضمَةَ،
عَنْ فَرْقَدٍ
السَّبَخيِّ،
عَنْ سَعِيدِ
بْنِ جُبَيْرٍ،
عَنِ ابْنِ
عُمَرَ؛ أَنَّ
النَّبِيَّ
صلى الله عليه
وسلم كَانَ
يَدَّهِنُ
رَأْسَهُ
بِالزَّيْتِ
وَهُوَ مُحْرِمٌ،
غَيْرَ
الْمُقَتَّتِ.
قال
الترمذيّ: هذا
حديث غريب لا
يعرف إلا من حديث
فرقد. وفيه
يحيى بن سعيد.
فكأنّ من ترك
هذا الحديث،
تركه لذلك.
îbn-i Ömer
(r.a.)'dan rivayet edildiğine göre: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ihrâmlı
iken başına kokusu güzelleştirilmemiş zeytin yağını sürerdi.
AÇIKLAMA: Bu hadisi Tirmizi ve Ahmed de rivayet etmişlerdir. Tirmizi: Biz bu
hadisi, yalnız Ferkad es-Sebahi'nin Said bin Cübeyr'den olan rivayetiyle
tanırız. Yahya bin Said de Ferkad es-Sebahi hakkında konuşmuştur. Fakat halk
Ferkad'dan rivayette bulunmuşlardır, der.
Hadiste geçen
"Mukattat" kokusu güzelleştirilmiş olan demektir. Mukattat zeytin
yağı, kokusu güzelleşinceye kadar içinde nane pişirilen zeytin yağıdır. Sindi
böyle bilgi vermiştir. Tuhfe yazarının naklen beyanına göre Kamus'ta: Mukattat
zeytin yağı, içinde nane pişirilmiş veya güzel başka yağ ile karıştırılmış olan
zeytin yağıdır, diye tarif edilmiştir.
Tuhfe yazarı
hadisin fıkıh hükmü ile ilgili olarak özetle şu bilgiyi verir: Bu hadis ihramlı
kimsenin, güzel kokulu bir şey karıştırılmamış zeytin yağını başına
sürebileceğine delfıJet eder. Lakin hadis zayıftır.
İbnü'l-Münzir:
Alimler, ihramlı kişinin zeytin yağı, sade yağı ve hayvanın iç yağını
yiyebileceği ve başı ile sakalı dışında kalan vücudunun herhangi bir tarafına
sürebileceği hususunda icma etmişlerdir. Keza, ihramlı kimsenin güzel kokulu
bir şeyi bedenine süremiyeceği hükmü hakkında da ittifak ve icma etmişlerdir.
Alimler bu hususta zeytin yağı ile güzel kokulu maddeler arasında bir
farklılığın bulunduğuna hükmetmişlerdir, der.
:ruhfe yazarı
daha sonra: Ben diyorum ki Hanefi fıkıhçıların ifadelerinin zahiri ne göre
vücudun her hangi bir tarafını yağlamak onlarca memnu / yasak tır."
Şafii mezhebine
göre ihramlı'nın sakalına veya başına herhangi bir yağ sürmesi yasaktır. Yani
güzel kokulu herhangi bir maddenin karıştırılmadığı sırf zeytin yağı sakala
veya. başa sürülemez. Fakat böyle birzeytin yağı vücüdun diğer tarafına
sürülebilir. İhramlılık haline aykırı düşmez. Fakat kokusu güzelleştirilmiş ise
diğer güzel kokular gibi vücüdun herhangi bir tarafına sürülemez.