50- PEYGAMBER (S.A.V.)
KAÇ DEFA UMRE ETMİŞTİR, BABI
حدّثنا
أَبُو
إِسْحَاقَ
الشَّافِعِيُّ
إِبْرَاهِيمُ
بْنُ
مُحَمَّدٍ.
حدّثنا
دَاوُدُ
عَبْدِ
الرَّحْمنِ
عَنْ عَمْرِو
بْنِ دِينَارٍ،
عَنْ
عِكْرِمَةَ،
عَنِ ابْنِ
عَبَّاسٍ؛
قَالَ:
اعْتَمَرَ رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم
أَرْبَعَ عُمَرٍ:
عُمْرَةَ
الْحُدَيْبِيَةِ،
وَعُمْرَةَ
الْقَضَاءِ
مِنْ
قَابِلٍ،
وَالثَّالِثَةَ
مِنَ
الْجِعْرَانَةِ،
وَالرَّابِعَةَ
الَّتِي مَعَ
حَجَّتِهِ.
İbn-i Abbas
(r.a.)'dan; şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) (şu) dört
umreyi ifa etmiştir. Hudeybiye umre'si, bundan bir yıl sonra kaza umre'si,
üçüncüsü Ci'rane'den ettiği umre, dördüncüsü de (veda) haccıyla beraber ettiği
umre.
AÇIKLAMA: Bu hadisi Tirmizi, Ebu Davud, Ahmed ve Darimi de rivayet etmişlerdir.
Hadis hicretten sonra Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in ayrı ayrı yıllarda dört defa
umre ettiğine delalet eder. Bunlardan birincisi: Hudeybiye umresidir.
Hudeybiye, Mekke'ye bir konak ve Medine'ye dokuz konak mesafede bir köydür. Bu
köy Harem-i Şerif bölgesi içindedir. Bir kavle göre köyün bir kısmı Harem'den,
bir kısmı da Harem'in dışındadır. Bu umre hicretin altıncı yılı Zilkade ayında
oldu. Şöyle ki Resul-i Ekrem (s.a.v.) 1400 kadar sahabi (r.a.) ile beraber sırf
Ka'be-i Muazzama'yı ziyaret etmek ve umre ibadetini ifa etmek niyetiyle Zilkade
ayı başında Medine-i Münevvere'den yola çıktılar ve Zü'l-Huleyfe'de
ihramlandılar. Resul-i Ekrem (s.a.v.) ve sahabiler yediyüz adet kurbanlığı
Harem-i Şerif'e sevkettiler. Nihayet Hudeybiye'ye vardıkları zaman Resul-i
Ekrem (s.a.v.) gelişlerinin amacını Mekke müşriklerine elçi vasıtasıyla iletti.
Fakat Mekke müşrikleri bir türlü anlayış göstermeyip onların Mekke'ye
girmelerine rıza göstermediler. En son meşhur Hudeybiye andlaşması akdedildi.
Bu andlaşmaya göre Resul-i Ekrem (s.a.v.) ve sahabiler o yıl Mekke'ye girmeden
geri dönecekler ve ancak ertesi yıl umre için Mekke'ye girebilecekler.
Müslümanlardan mürted olup Mekke'ye gidecek olan kimseler geri verilmeyecek.
Fakat müşriklerden müslüman olanlar Mekke'ye geri gönderilecek. On veya yirmi
yıl tE,raflar arasında savaş yapılmayacaktı.
Bu andlaşmanın
kablllü üzerine Reslll-i Ekrem (s.a.v.) ve sahabiler Hudeybiye'de saçlarını
traş edip beraberlerindeki kurbanlıklan kestiler ve umr,3 ihramından çıktılar.
Reslll-i Ekrem (s.a.v.) umre ihramına girdiği ve burada ihramdan çıkmaya mecbur
olduğu için bir umre sayılma durumu olmuştur. İkincisi:
Kaza
Umresi'dir. Buna Umretü'l-Kaza, Umretü'l-Kaziyye ve Umretü'l-Kısas isimleri
verilmiştir. Bu um re ertesi yıl, yani hicretin yedinci yılı Zilkade ayında ifa
edildi. Üçüncüsü:
Ci'rane
Umresi'dir. ci'rane, Müzdelife ile Arafat arasında ve Harem-i Şerif sınırında
bir yerdir. Bu umre, Mekke fethinden sonra, hicretin sekizinci yılı Zilkade ayında
ifa edildi. Reslll-i Ekrem (s.a.v.) , bu yerde iken bir gece umre için ihrama
girip umre ettiği ve ayni gece buraya' döndü.
Resul-i Ekrem
(s.a.v.)'in ifa ettiği dördüncü umre ise Veda haccında hac ile beraber eda
edilen umredir. Bu umre için yine Zilkade ayında ihrama girilmiş ve Zilhicce
ayında Mekke'ye vanlmıştır.
Görüldüğü gibi
O'nun bütün umrelerine ait ihramlar hep Zilkade ayında olmuştur. Bu durum
anılan ayın faziletine delalet eder. Daha önce defalarca anlattığım gibi bunun
ikinci hikmeti de cahiliyet devrinin batıl inanışını yıkmaktır. Çünkü cahiliyet
devrinin inanışına göre hac aylannda umre etmek en büyük günahlardan idi.
HADİSİN FIKIH
YÖNÜ
1. Reslll-i
Ekrem (s.a.v.) hicretten sonra muhtelif yıllarda dört defa umre etmiştir.
Bunlardan birincisi tam umre sayılmaz. Sonuncusu da hac ile beraber ifa
edildiği için müstakil umre olmaz. Şu halde hicretten sonra O'nun tarafından
ifa edilen tam ve müstakil umre sayısı ikidir.
2. Resul-i Ekrem
(s.a.v.)'in Veda haccında ifa ettiği menasik, flacc-ı Kıran'dır,
Resul-i Ekrem
(s.a.v.) Zilka'de ayının fazileti ve cahiliyet devrinin batıl inanış ve
alışkanlığına muhalefet etmek nedeniyle umre'lerini bu ayda ifa etmiştir.