DEVAM: 93- İHRAMLI
KİMSE KENDİSİ İÇİN AVLANILMADIĞI ZAMAN AV HAYVANI ETİNDEN YİYEBİLECEĞİ (NİN
BEYANI) BABI
حدّثنا
مُحَمَّدُ
بْنُ يَحْيَى.
حدّثنا عَبْدُ
الرَّزَّاقِ.
أَنْبَأَنَا
مَعْمَرٌ عَنْ
يَحْيَى بْنِ
أَبِي
كَثِيرٍ،
عَنْ عَبْدِ
اللهِ بْنِ
أَبِي
قَتَادَةَ،
عَنْ
أَبِيهِ؛ قَالَ:
خَرَجْتُ
مَعَ رَسُولِ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم زَمَنَ
الْحُدَيْبِيَةَ.
فَأَحْرَمَ
أَصْحَابُهُ
وَلَمْ
أُحْرِمْ.
فَرَأَيْتُ
حِمَاراً.
فَحَمَلْتُ
عَلَيْهِ
وَاصْطَدْتُهُ.
فَذَكْرْتُ
شَأْنَهُ
لِرَسُولِ
اللهِ صلى الله
عليه وسلم
وَذَكَرْتُ
أَنِّي لَمْ
أَكُنْ
أَحْرَمْتُ،
وَأَنِّي
إِنَّمَا
اصْطَدْتُهُ
لَكَ.
فَأَمَرَ
النَّبِيُّ
صلى الله عليه
وسلم
أَصْحَابَهُ
أَنْ
يَأْكُلُوهُ.
وَلَمْ
يَأْكُلْ
مِنْهُ،
حِينَ
أَخْبَرْتُهُ
أَنِّي
اصْطَدْتُهُ
لَهُ.
Abdullah bin Ebî
Katâde'nin babası (Ebû Katâde EL-Ensarf) (r.a.)'dan; Şöyle demiştir: Hudeybiye
(yolculuğu) zamanında ben (de) Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in
beraberinde (yolculuğa) çıktım. Resûl-i Ekrem'in arkadaşları ihramlandılar.
Fakat ben ihrâmlanmadım. Sonra (yolda) bir yabanî eşek gördüm. Ben hemen ona
hücum edip avladım. Sonra Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e hayvanın
durumunu anlattım ve (onu avlanırken) ihrâmlannuş olmadığımı belirtmek için);
bunu, senin için avladım (Yâ Resûlallah), dedim. Bunun üzerine Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) onu yemeleri için arkadaşlarına emretti. Fakat
Zât-i Nebevileri için avladığımı söyleyince O, bundan yemedi.
AÇIKLAMA: Bu hadisi, Malik. Şafii, Ahmed, Müslim, Ebu Davud, Beyhaki ve Tahavi de
rivayet etmişlerdir,
Umre niyetiyle
Mekke yolculuğuna çıkan Resül-i Ekrem (s.a.v.)'e refakat eden Ebü Katade
(r.a.)'ın ihramsız olarak yolculuğa devam etmesi sebebiyle ilgili olarak
Tekmile yazan: 'Ebü Katade, Mekke'ye girileceğine kesinlikle kanaat etmediği
veya mikatların sınırları henüz Resül-i Ekrem (s.a.v.) tarafından tayin ve
tesbit edilmediği için ihrama girme işini tehir etmiş olabilir, der.
HADİSTEN
ÇIKARILAN HÜKÜMLER
1. Yabani eşek
eti, yenilen av hayvanlarındandır.
2. İhramlı
olmayan bir kimse tarafından bir ihramlı için avlanan av eti o ihramlıya helal
değildir. Çünkü Ebü Katade. Nebi (s.a.v.) için avlandığını söyleyince Efendimiz
(s.a.v.) o avın etinden yemedi.
3. İhramsız bir
kimse tarafından bir ihramlı için avlanan av hayvanı o ihramlı dışında kalan
diğer ihramlılar tarafından yenilebilir.
Alimlerin bu
konuya ilişkin görüşlerini bundan önceki babta be- . yan ettiğim için
tekrarlamaya lüzum görmüyorum.