DEVAM: 100- KURBANLIK
OLARAK HAREM-İ ŞERİF'E YOLLANAN DEVE VE SIĞIRLARA BİNME (NİN MEŞRULUĞU) BABI
حدّثنا
عَلِيُّ بْنُ
مُحَمَّدٍ.
حدّثنا وَكِيعٌ
عَنْ هِشَامٍ
صَاحِبِ
الدَّسْتَوَائِيِّ،
عَنْ قَتَادَةَ،
عَنْ أَنَسِ
بْنِ
مَالِكٍ؛
أَنَّ النَّبِيَّ
صلى الله عليه
وسلم مُرَّ
عَلَيْهِ
بِبَدَنَةً. فَقَالَ
((ارْكَبْهَا))
قَالَ:
إِنَّهَا
بَدَنَةٌ. قَالَ
((ارْكَبْهَا)). قَالَ،
فَرَأَيْتُهُ
رَاكِبَهَا،
مَعَ النَّبِيِّ
صلى الله عليه
وسلم، فِي
عُنُقِهَا
نَعْلٌ.
Enes bin Mâlik
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in
yanından kurbanlık bir deve geçirildi. Resûl-i Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) (Deveyi götürene): «Deveye bin» buyurdu. Adam: Bu deve kurbanlıktır,
diye cevab verdi. Resûl-i Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve Sellem): «Deveye bin»,
buyurdu.
Enes demiştir ki:
Sonra ben adamı devesine binmiş olduğu halde Nebi (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem)'in beraberinde gördüm. Devenin boynunda bir papuç takılı idi.
AÇIKLAMA: Ebu Hureyre (r.a.)'ın hadisi Tirmizi hariç, Kütüb-i 5itte yazarları ve
Şafii tarafından rivayet edilmiştir. Enes (r.a.)'ın hadisi ise Ebu Davud
dışında kalan Kütüb"iSitte,yazarlan ve Malik tarafından rivayet
edilmiştir.
HADİSİN FIKIH
YÖNÜ
1. Kurbanlık
deve veya sığıra zarar vermiyorsa binmek caizdir. Binmeye ihtiyaç duyulsun veya
duyulmasm hüküm budur. Çünkü hadiste ihtiyaç kaydı yoktur.
Alimlerin bu
konudaki görüşleri şöyledir:
a) Hanefilere
göre zaruret yok ise kurbanlık hayvan'a binilmez.
b) Şafii, meşhur
kavline göre Ahmed ve bir rivayete göre Malik; İhtiyaç duyulduğunda kurbanlık
hayvan'a binilebilir. demişlerdir.
Yukardaki
hükümler taşıma gücüne sahip hayvan hakkındadır.
2. Alim
kimsenin fetvasını tekrarlaması ve fetvasına uymakta tereddüd gösteren kişiyl
uyarması, hatta kınaması meşrudur.