108- YAYA OLARAK HAC
ETMEK BABI
حدّثنا
إِسْمَاعِيلُ
بْنُ حَفْصٍ
الأَيْلِيُّ.
حدّثنا
يَحْيَى بْنُ
يَمَانٍ عَنْ
حَمْزَةَ
بْنِ حَبِيبٍ
الزَّيَّاتِ،
عَنْ حُمْرَانَ
بْنِ
أَعْيَنَ،
عَنْ أَبِي
الطُّفَيْلِ،
عَنْ أَبِي
سَعِيدٍ؛
قَالَ: حَجَّ
النَّبِيُّ
صلى الله عليه
وسلم
وَأَصْحَابُهُ
مُشَاةٌ. مِنَ
الْمَدِينَةِ
إِلَى
مَكَّةَ. وَقَالَ
((ارْبِطُوا
أَوْسَاطَكُمْ
بِأُزُرِكُمْ))
وَمَشَى
خِلْطَ
الْهَرْوَلَةِ.
في الزوائد:
هذا إسناد
ضعيف، لأن
حمران بْنُ أعين
الكوفيّ قال
فيه ابْنِ
معين: ليس
بشيء. وقال
أبو داود:
رافضيّ. وقال
النسائيّ: ليس
ثقة. ويحيى بْنُ
يمان
العجليّ، وإن
روى له مسلم،
فقد اختلط بأخَرَةٍ.
ولم يتميز حال
من روى عنه،
هو قبل الاختلاط
أو بعده،
فاستحق الترك.
وقال
الدميريّ:
انفرد به
المصنف. وهو
ضعيف منكر، مردود
بالأحاديث
الصحيحة التي
تقدمت أن النبيّ
صلى الله عليه
وسلم وأصحابه
لم يكونوا مشاة
من المدينة
إلى مكة.
Ebû Saîd
(r.a.)'den; Şöyle demiştir: Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) hac etti. Ashabı
da Medine'den Mekke'ye kadar yaya idiler. Resûl-i Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) (onlara): İzarlarınızı
bellerinize bağlayınız», buyurdu ve bazen yavaş, bazen hızlı yürüdü (veya
onların böyle yürümelerini emretti).
Not; Zevâid'de
şöyle denilmiştir : Bu, zayıf bir seneddir. Çünkü îbn-i Muin, râvî Humrân bin
A'yan el-Kufî hakkında: Bu râv! bir şey değildir, demiştir- Ebû Dâvud da onun
râfızî olduğunu, Nesâi de onun sıka yâni güvenilir olmadığını söylemişler. Râvî
Yahya bin Yemân'ın hadislerinin bâzısını Müslim rivayet etmiş ise de bu râvî
son zamanlarında bunamıştı. Kendisinden rivayette bulunan zâtın, onun bunalım
döneminden önce mi, sonra mı rivayette bulunduğu da anlaşılmamıştır. Bu
itibarla rivayetinin terkedilmesl uygundur.
Dümeyrî de: Bu
hadîsi yalnız îbn-i Mâceh rivayet etmiştir. Bu hadîs münker ve zayıftır. Nebi
(S.A.V.) ile sahabilerinin Medfne'den Mekke'ye kadar yaya olmadıklarını beyan
eden ve daha önce geçen sahih hadîslerle reddedilmiştir, der.
AÇIKLAMA: Zevaid nevinden olduğu yukarda bildirilen bu hadisin senedinin durumu da
yukarıda belirtilmiştir. Hadis sahih oldUğU takdirde sahabilerin bir kısmının
yaya olarak yolculuk ettikleri manasına yorumlanması gerekir. Çünkü Nebi
(s.a.v.) ile sahabilerinin çoğunun hac yolculuğunda yaya olmadıkları sahih
hadislerle sabittir. Bunun içindir ki cumhür ve dört mezheb imamları hacca
vasıtaya binerek gitmenin, yaya olarak gitmekten daha faziletli olduğuna
hükmetmişlerdir.