15- KURBAN BAYRAMINDA
KESİLEN KURBANLARIN ETLERİNDEN YEMEK BABI
حدّثنا
هِشَامُ بْنُ
عَمَّارٍ.
حدّثنا سُفْيَانُ
بْنُ
عُيَيْنَةَ
عَنْ
جَعْفَرِ
بْنِ مُحَمَّدٍ،
عَنْ
أَبِيهِ،
عَنْ جَابِرِ
بْنِ عَبْدِ
اللهِ؛ أَنَّ
رَسُولَ
اللهِ أَمَرَ
مِنْ كُلِّ
جَزُورٍ
بِبَضْعَةٍ.
فَجُعِلَتْ
فِي قِدْر.
فَأَكَلُوا
مِنَ
اللَّحْمِ،
وَحَسَوْا
مِنَ
الْمَرَقِ.
في الزوائد:
رجال إسناده
ثقات.
Câbir bin
Abdillah (r.a.)'dan rivayet edildiğine göre: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) kurban ettiği her deveden bir parça etin alınmasını emretti. (Toplanan)
etler bir çömleğe konulup pişirildi. Sonra Resul-i Ekrem (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) ve beraberindekiler etten yediler ve et suyundan içtiler.
Not: Bu senedin
ravilerinin sıka (güvenilir) zatlar olduğu, Zevaid'de bildirilmiştir.
AÇIKLAMA: Bu hadis Zevaid nevinden sayılmıştır. Ancak bu hadiste bildirilen hüküm
Cabir (r.a.)'ın 3074 nolu hadisinde de belirtilmiştir.
Hadis, kişinin
kendi kurbanlarının etlerinden yemesi ve et suyundan içmesinin müstehablığına
delalet eder.
Resül-i Ekrem
(s.a.v.) bilindiği gibi yüz aded kurbanı Veda haccında Mekke'ye göndermişti ve
bunlardan birer parça etin alınıp çömlekte pişirilmesini emretmiş. Sonra
kendisi ile, kurbanlara ortak kıldığı Ali (r.a.) bu etlerden yemişler ve
suyundan içmişlerdir. Et suyundan içmelerinin hikmeti, bütün kurbanların et
suyundan içmiş olmalarıdır. Çünkü yüz devenin birer parça etleri ayni çömlekte
pişirildiği zaman her devenin etinden birer lokma yemek çok güçtür, hatta
mümkün değildir, denilebilir. Fakat etlerin suyu birbirine karıştığı için,
içilen su bütün kurbanların et suyundan sayılır. Böylece her kurbandan bir
mikdar alınmış olur.
Hadis, kişinin
kestiği kurbanın etinden bir mikdarını yemesi ve
suyundan
içmesinin müstehablığına delalet eder.
Kurban etinin
ne mikdarı dağıtılmalıdır? Alimlerin bu husustaki görüşlerinin özeti şöyledir:
1. Hanefi
mezhebine göre, kurban etinden sadaka olarak dağıtılacak mikdarın etin
tamamının üçte birinden az olmaması müstehabtır. Bunun dışında kalan üçte
ikinin ne kadarını konu komşuya hediye etmesi ve ne kadarını yemesi hakkında
bir sınırlama yoktur.
2. Şafii
mezhebine göre etin çoğunu sadaka olarak dağıtmak müstehabtır. Faziletin en alt
derecesi ise kurban sahibinin etin üçte birini sadaka etmesi, üçte birini
hediye etmesi ve üçte birini yemesidir.
Bu mezhebe
göre, tayin edilen fazilet dereceleri konusunda Ahmed de aynı görüşe
katılmıştır.
3. Maliki
mezhebine göre; kişi kendi kurbanından yemeli, bir mikdarını sadaka ve bir
kısmını da hediye olarak dağıtmalıdır. Böyle yapması mendubtur. Ancak kendi
çoluk çocuğuna ayıracağı mikdar ile dağıtacağı mikdar üçte bir veya başka bir
ölçü ile sınırlı değildir.