DEVAM: 16- KURBANLARIN
ETLERİNİ (ÜÇ GÜNDEN FAZLA) SAKLAMAK BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ. حدّثنا
عَبْدُ
الأَعَلَى
بْنُ عَبْدِ
الأَعْلَى،
عَنْ خَالِدٍ
الْحَذَّاءِ،
عَنْ أَبِي
الْمَلِيحِ،
عَنْ
نُبَيْشَةَ؛
أَنَّ
رَسُولَ اللهِ
صلى الله عليه
وسلم
قَالَ
((كُنْتُ
نَهَيْتُكُمْ
عَنْ لُحُومِ
الأَضَاحِيِّ
فَوْقَ
ثَلاَثَةِ
أَيَّامِ.
فَكُلُوا
وَادَّخِرُوا)).
Nübeyşe (bin
Abdİllah bin Amr) (r.a.)'den ri-vâyet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: Ben sizi üç günden fazla kurban etlerinden
(yâni saklayıp yemekten) menetmiştûn. Bundan sonra yeyiniz ve saklayınız.»
AÇIKLAMA: Aişe (r.anha)'nın hadisini Nesai de rivayet etmiştir. Nübeyşe (r.a.)'ın
hadisini Ebu Davud, Şafii, Ahmed ve Darimi de rivayet etmişlerdir.
Bu hadisler,
Resül-i Ekrem (s.a.v.)'in fakirlere olan merhametine, kurban etinden sahibinin
yemesinin ve üç . günden fazla bir süre ile saklamasının mübahlığına, üç günden
fazla süre ile sahibi tarafından saklanması, yani daha sonraki günlerde yemek
üzere geriyebırakmasının yasaklığına dair daha önce konan hükmün yürürlükten
kaldırıldığına delalet eder.
Sahabiler,
Tabiiler ve İmamlar, bu görüştedirIer. Yani saklama yasağının kaldırıldığına
hükmetmişlerdir. Cumhürun görüşü böyledir. Yalnız Ali ve ibn-i Ömer (r.a.)'ın
söz konusu yasağın neshedilmediğine, yani kaldırılmadığına hükmettikleri
rivayet olunmuştur. Bu iki sahabinin yasağın kaldırılmasına dair buyurulan
talimatı işitmemiş olmaları muhtemeldir.
Kurban etinden
yeyiniz, mealindeki emir, cumhüra göre mendubluk içindir, vaciblik için
değildir. Yani kişinin kendi kurbanından yemesi mendubtur, vacib değildir.
Sel,ef alimlerinin bazısı ile Şafiiler'in -bazısı anılan emrin vaciblik için
olduğunu söylemişlerdir. Bu görüşe göre lÜşinin kendi kurbanının etinden yemesi
veldb olur.