3- HAYVANLARI
BOĞAZLAYACAĞINIZ ZAMAN BOĞAZLAMAYI GÜZEL YAPINIZ, BABI
حدّثنا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الْمُثَنَّى.
حدّثنا
عَبْدُ
الْوَهَّابِ.
حدّثنا
خَالِدٌ الْحَذَّاءُ
عَنْ أَبِي
قِلاَبَةَ،
عَنْ أَبِي
الأَشْعَثِ،
عَنْ
شَدَّادِ
بْنِ أَوْسٍ؛
أَنَّ
رَسُولَ
اللهِ صلى
الله عليه وسلم
قَالَ
((إِنَّ اللهَ
عَزَّ
وَجَلَّ كَتَبَ
الإِحْسَانَ
عَلَى كُلِّ
شَيْءٍ. فَإِذَا
قَتَلْتُمْ
فَأَحْسِنُوا
الْقِتْلَةَ.
وَإِذَا
ذَبَحْتُمْ
فَأَحْسِنُوا
الذَّبْحَ.
وَلْيُحِدَّ
أَحَدُكُمْ
شَفْرَتَهُ،
وَلْيُرِحْ
ذَبِيحَتَهُ)).
Şeddâd bin Evs
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurmuştur: «Allah (Azze ve Celle), şüphesiz her şey hakkında ihsanı
(yâni iyi ve yumuşak davranmayı) emretmiştir, (veya inşânı her şeyden üstün
tutmuştur). Bu itibarla siz (kısas veya had olarak bir kimseyi) öldüreceğiniz
zaman öldürmeyi güzel (yâni maktule en kolay biçimde) yapınız, (hayvan)
Boğazlayacağınız zaman da boğazlamayı güzel yapınız. Biriniz (hayvanı
boğazlayacağı) bıçağını keskinleştirsin ve boğazladığı hayvanı rahat ettirsin.»
AÇIKLAMA: Bu hadisi 'Müslim, Ebü Davüd. Nesai. Şafii, ve Ahmed de rivayet
etmişlerdir.
Hadisin ilk
cümlesi tercemede işaret ettigim gibi iki şekilde yorumIanabilir, Birincisi
Allah'ın her işte iyi ve yumuşak davranmayı emretmiş olmasıdır, İkincisi
Allah'ın iyi ve yumuşak davranmayı faziletçe üstün kılmasıdır,
Hayvanı güzel
bagazlamak şöyle olur: Hayvanı bogazlama yerine götürürken eziyet etmeden güzel
götürmek, yere yatırırken incitmeden yatırmak, onu! başka hayvanların yanında
bogazlamamak ve bogazlamadan önce onun önüne su vermek.
Bogazlanan
hayvanı rahat ettirmek de; onu yumuşak yere yavaşça yatırmak, bilenmiş bıçagı
hızhca sürmek, bıçagı ondan gizlemek ve bogazladıktan sonra vücüdu soguyuncaya
kadar bekleyip yüzmemek süretiyle olur,
Hadisten çıkan
fıkıh hükümleri yukarıdaki cümlelerden anlaşılır .