4- YEMEĞİ AYIPLAMANIN
YASAKLIĞI BABI
حدّثنا
مُحَمَّدُ
بْنُ
بَشَّارٍ.
حدّثنا عَبْدُ
الرَّحْمنِ.
حدّثنا
سُفْيَانُ
عَنِ الأَعْمَشِ،
عَنْ أَبِي
حَازِمٍ،
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ؛
قَالَ:
مَاعَابَ
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم
طَعَامَاً
قَطُّ. إِنْ
رَضِيَهُ
أَكَلَهُ،
وَإِلاَّ
تَرَكَهُ. حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ. حدّثنا
أَبُو
مُعَاوِيَةَ
عَنِ
الأَعْمَشِ،
عَنْ أَبِ
يَحْيَى،
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
عَنِ
النَّبِيِّ
صلى الله عليه
وسلم، مِثْلَهُ. قَالَ
أَبُو بَكْرٍ:
نُخَالِفُ
فِيهِ. يَقُولُونَ:
عَنْ أَبِي
حَازِمٍ.
Ebû Hureyre
(r.a.)'den; Şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) hiç bir
yemeği hiç bir zaman ayıplamamış - yermemiştir. O, bir yemekten hoşlanırsa
yerdi, hoşlanmazsa bırakırdı - yemezdi.
Ebû Bekir bin Ebı
Şeybe, ... Ebû Yahya aracılığıyla Ebû Hureyre (r.a.)'den bu hadîsin mislini
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den rivayet etmiştir.
Ebû Bekir bin Ebî
Şeybe dedi ki: Biz bunun senedinde muhalefet ediyoruz. Çünkü onlar, yâni ilk
seneddeki râvîler bunu Ebû Hâzim'den rivayet ediyorlar. (Yâni biz bunu Ebû
Yahya'dan rivayet ediyoruz.)
AÇIKLAMA: Bu hadist Buhari, Müslim, Tirmizi ve Ebu Davud da rivayet etmişlerdir.
Avnü'l-Mabüd yazarı bu hadisin izahı bölümünde özetle şöyle der; "Yani
Resül-i Ekrem (s.a.v.). mübah olan hiç bir yemeği ayıplamamıştır. Haram olan
yemeğe gelince onu ayıplar, yerer ve yasaklardı. Bazıları; Yemek yaratılışı
açısınd.an ayıplanmaz, fakat yapılışı bakımından ayıplanır. Çünkü Allah'ın
san'atı ayıp lanamaz. Ama kulların yaptığı iş ayıplanabilir, derler. Ve hadisi
böyle yorumlarlar.
El-Hafız bu
yorumla ilgili olarak şöyle der: Açık olan durum, hadisin umumi manada
yorumlanmasıdır. Çünkü yapılışı açı- sından bir yemek ayıplandığı zaman onu
hazırlayanın kalbi kırılmış olur. Nevevi; Yemek tuzludur, ekşidir, tuzu azdır,
katıdır, iyi pişmemiştir, gibi laflarla ayıp ve kusurdan söz etmek, yemeğin
önem-
li adabına
aykırıdır, der.
Resül-i Ekrem
(s.a.v.)'in hoşlanmadığı bir yemek hakkında bir şey soylemeyip sadece
bırakmakla yetinmesini ifade eden cümle ile ilgili olarak da İbn-i Battal; Bu
durum O'nun güzel edebinin bir belirtisidir: Çünkü bazan bir insan bir yemekten
hoşlanmaz. Fakat başka bir kimse hoşlanır. Din açısından yenmesine izin
verilmiş olan hiç bir yemek ayıplanmaz ve yiyeni de yerilmez, demiştir.