25- AYAKTA YEMEK YEME
BABI
حدّثنا
أَبُو
السَّائِبِ،
سَلْمُ بْنُ
جُنَادَةَ.
حدّثنا
حَفْصُ بْنُ
غِيَاثٍ عَنْ
عُبَيْدِ
اللهِ بْنِ
عُمَرَ، عَنْ
نَافِعٍ، عَنِ
ابْنِ
عُمَرَ؛
قَالَ: كُنَّا
عَلَى عَهْدِ
رَسُولِ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم،
نَأْكُلُ
وَنَحْنُ
نَمْشِي.
وَنَشْرَبُ
وَنَحْنُ قِيَامٌ.
İbn-i Ömer
(r.a.)'dan; Şöyle demiştir: Biz, Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in
zamanında yürürken yemek yerdik ve ayakta (su ve benzerini) içerdik.
AÇIKLAMA: Bu hadisi Tirmizi. Ahmed ve Darimi de rivayet etmişlerdir. Bu hadis
yürürken yemek yemenin ve ayakta su ve benzeri meşrübatı içmenin caizliğine
delalet eder.
Müslim, Tirmizi
ve Ahmed' in rivayet ettikleri bir hadiste ise; Enes (r.a.); Nebi (s.a.v.), adamın
ayakta (su ve benzeri meşrübatı) içmesini şüphesiz yasaklamıştır, demiş.
(Enes'e:
Ayakta) yemek
(nasıldır), diye sorulmuş. Enes: Ayakta yemek yemek daha şiddetli (yasakltır,
demiş,"
Bu hadis'in
metni Tirmizi' deki rivayetten alınmadır.
Tirmizi bu hadisin
sahih olduğunu söylemiştir.
Tirmizi bu
babta rivayet edilen hadisi de rivayet ettikten sonra bunun hasen - sahih -
garib olduğunu söylemiştir.
Yukarda beyan
edilen iki hadis arasında zahiren görülen ihtilaf ile ilgili olarak çeşitli
yorumlar yapılmıştır. Tirmizi'nin şerhi Tuhfe'de bu yorumlar izah edilmiştir.
Hattabi, İbn-i Battal ve başka bir kısım ilim ehlinin tercih ettikleri yorum
şöyledir:
Ayakta yemenin
ve içmenin yasaklığına dair hadis, tenzihen mekruhluk manasına, diğeri de
mekruh olmakla beraber caizliği anlamına yorumlamaktır.
Tuhfe'de
belirtildiği gibi Hulefa-i Raşidin ile sahabllerin ve tabiilerin büyük
çOğunluğunun uygulaması ayakta yemenin ve içmenin caizliğine delalet eder.
Hulasa en iyisi ayakta yememek, içmemektir.