15- TOPRAKTAN YAPILAN
KÜP VE TESTİLERDEKi ŞIRA BABI
Cerr ve Cirar: Cerre'nin çoğuludur.
Cerre: Topraktan yapılan küp, testi ve benzeri kab manasınadır. Çünkü Müslim . in
rivayet ettiğı. bir hadiste Said bin Cübeyr, Cerr'in ne oldugunu İbn-i Abbas'a
sormuş ve İbn-i Abbas (r.a.): 'Balçıktan yapılan her nevi kabtır' diye cevab
vermiştir. Nevevi de: Topraktan yapılan her nevi küp ve testilerin Cerr
sayıldıgı, İbn-i Abbas'ın bu sözünden açıkça anlaşılır. demiştir.
En-Nihaye'de de: 'Balçıktan yapılan küp
ve testilerdeki şıranın yasaklığına dair hadislerdeki hüküm, yağlanmış olan küp
ve testilere mahsustur. Çünkü yağlanmış veya ziftle sıvanmış olan bu nevi
kablara konulan şıra çabukça sertleşip sarhoşluk verecek hale gelir. diye bilgi
verilmiştir. Esasen, sarhoşluk verecek hale dönüşmedikçe gerek bu nevi küp ve
testilerde gerekse diğer kablarda kurulan Şıranın helal olduğu bundan önceki
babta rivayet edilen Büreyde (r.a.)'ın hadisi ile sabit olmuştur. Bu itibarla
ölçü şıranın tatlılığını muhafaza edip etmemesi, başka bir deyimle bozulup
bozulmamasıdır.
حدّثنا
سُوَيْدُ
بْنُ سَعِيدٍ.
حدّثنا الْمُعْتَمِرُ
بْنُ
سُلَيْمَانَ
عَنْ أَبِيهِ.
حَدَّثَتْنِي
رُمَيْثَةُ
عَنْ
عَائِشَةَ؛
أَنَّهَا
قَالَتْ:
أَتَعْجِزُ
إِحْدَاكُنَّ
أَنْ
تَتَّخِذَ،
كُلَّ عَامٍ،
مِنْ جِلْدِ
أُضْحِيّتِهَا
سِقَاءً؟
ثُمَّ
قَالَتْ: نَهَى
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم أَنْ يُنْبَذَ
فِي
الْجَرِّ،
وَفِي كَذَا،
وَفِي كَذَا.
إِلاَّ
الْخَلَّ.
في الزوائد:
إسناده حسن،
مِنْ أجل
سويد، فإنه
مختلف فيه.
Âişe
(r.anha)'dan; Şöyle demiştir: (Yâ Rümeyse!) Siz kadınlardan her hangi birisi
her yıl Kurban bayramında kestirdiği kurbanının derisini tulum yapmaktan aciz
mi?
Âişe sözüne
devamla şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) cerler (yâni
balçıktan yapılan küp ve testiler) de, şöyle ve şöyle kablarda şıra yapmayı
yasakladı. Ancak sirkenin bu nevî kablarda kurulmasını yasaklamadı.
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bu hadisin senedindeki ravi Süveyd'ln gtlvenllirUği
konusunda !htilaf bulunduğu için sened hasen sayılmıştır.
AÇIKLAMA: 3409’da