DEVAM: 23- VÜCUDU
DAĞLAMAK BABI
حدّثنا
أَحْمَدُ
بْنُ مَنِيعٍ.
حدّثنا مَرْوَان
بْنُ شُجَاعٍ.
حدّثنا
سَالِمٌ
الأَفْطَسُ
عَنْ سَعِيدِ
بْنِ
جُبَيْرٍ،
عَنِ ابْنِ
عَبَّاسٍ؛
قَالَ: ((الشِّفَاءُ
فِي ثَلاَثٍ:
شَرْبَةِ
عَسَلٍ،
وَشَرْطَةِ
مِحْجَمٍ،
وَكَيَّةٍ
بِنَارٍ.
وَأَنْهَى
أُمَّتِي
عَنِ
الْكَيِّ))
رَفَعَهُ.
İbn-i Abbâs
(r.a.)'dan; Şöyle demiştir: Şifâ üç şeyde (var)dır: Bal şerbetini içmek,
hacâmet âletini vurmak ve ateş ile dağlamak. Fakat ümmetimi ateşle dağlamaktan
men ederim.
İbn-i Abbâs bunu
merfu' (yani Nebi s.a.v.'in emri) olarak rivayet etmiştir.
AÇIKLAMA: Bu hadisi Buhari ve Ahmed de rivayet etmişlerdir.
Hadisin baş
kısmının rivayet şekli mevküf olduğunu, yani İbn-i Abbas (r.a.)'ın sözü olduğunu
gösterir. Fakat hadisin son kısmındaki "Fakat ümmetimi ateşle dağlamaktan
men ederim" cümlesi ve ravinin "ibn-i Abbas bunu Nebi (s.a.v.)'e
ulaştırdı" mealindeki sözü bu hadisin Nebi (s.a.v.)'in buyruğu olduğuna
delaJet eder.
Hadis, şifanın
yalnız bu üç şeyde olduğunu ifade etmez. Çünkü şifanın başka şeylerde de
bulunduğuna dair bir çok hadisler vardır.
Resül-i Ekrem
(s.a.v.), dağlamakta şifa bulunduğunu bildirmekle beraber ümmetinin dağlama
yöntemi kullanmalarını uygun bulmamıştır. Sebebi ise; dagIama suretiyle
tedavinin incitici ve elem verici olmasıdır. Bununla beraber, daglamaktan başka
bir çare bulunmadıgı takdirde bti yöntemi kullanmak caizdir, mekruh degildir.
Hadisin baş kısmı bu şekilde yorumlanmıştır. Bu yorumun delili ise Nebi
(s.a.v.)'in Sa'd bin Muaz (r.a.)'ın yarasını daglamakla tedavi etmesi (3494.
hadis) Übey bin Ka'b (r.a.)'a bir tabib göndermesi ve tabibin onun yarasını
daglamakla tedavi etmesi ve bazı sahabilerin bu yöntemi kullanmış olmasıdır.
El-Hafız bu
hadisin izahı bölümünde Nebi (s.a.v.)'in daglamak suretiyle tedaviden
hoşlanmaması ve bu şekil tedaviyi uygulaması şöyle izah edilir: Yani daglamak
biçimindeki tedavi her durumda uygulanmaz. Fakat bazı durumlarda uygulanır.
Daglamaktan başka bir tedavi şekli bulunmadıgı zaman şifayı Allah'tan dilemek
üzere dagIama yoluna baş vurulur. Fakat başka türlü tedavi mümkün iken bu yola
başvurulmaz.