DEVAM: 38- KURU HURMA
(YEMEK) BABI
حدّثنا
عَبْدُ
الرَّحْمنِ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
الدَّمَشْقِيُّ.
حدّثنا ابْنُ
أَبِي فُدَيْكٍ.
حدّثنا
هِشَامُ بْنُ
سَعْدٍ عَنْ
عُبُيْدِ
اللهِ بْنُ
أَبِي
رَافِعٍ،
عَنْ
جَدَّتِهِ
سَلْمَى؛
أَنَّ
النَّبيَّ
صلى الله عليه
وسلم قَالَ: ((بَيْتٌ
لاَ تَمْرَ
فِيهِ،
كَالْبَيْتِ
لاَ طَعَامَ
فِيهِ)).
في الزوائد:
في إسناده
عبيد الله
بْنُ عليّ، مختلف
فيه. وهشام
بْنُ سعد،
وهو، وإن خرّج
له مسلم،
فإنما رواه في
الشواهد. وقد
شعفه ابن معين
النسائي
وغيرهما. وقال
أبو زرعة
ومحمد بْنُ إسحاق:
شيخ محله
الصدق. وباقي
رجال الإسناد
ثقات.
Ubeydullah bin
(Ali bin) Ebî Râfi'in nenesi (ve Ebû Râfi'in karısı) Selmâ (R.A.)'den rivayet
edildiğine göre; Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: İçinde
kuru hurma olmayan bir ev, içinde yiyecek maddesi bulunmayan bir ev gibidir.
Not: Zevâid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedinde Ubeydullah bin Ali bulunur. Bu zâtın
güvenilirliği hakkında ihtilâf vardır. Hişâm bin Sa'd'ın rivayetlerini Müslim
de almış ise de, O*nun şevâhid nevinden olan, yâni başka rivayetlerle teytd
edilmiş durumda olan hadislerini almıştır. İbn-i Muin, Nesâi ve başkaları bu
râviyi zayıf saymışlardır. Fakat Ebû Zur"a ile Muhammed bin îshâk: O, yeri
doğruluk olan bir hadis üstadıdır, demişler. Senedin kalan râvîleri ise sikâ,
yâni güvenilir zâtlardır.
AÇIKLAMA: Aişe (r.anha)'nın hadisini Müslim, Tirmizi ve Ebu Davud da rivayet
etmişlerdir. Selma (r.anha)'nın hadisi ise Zevaid nevindendir.
Tuhfe yazarı
Aişe (r.anha)'nın hadisini izah ederken özetle şu bilgiyi verir:
Bir kavle göre
bu hadis, Medine-i Münevvere halki ve zahiresi genellikle kuru hurma olan
toplumlar hakkındadır Ya da hadisle kuru hurmanın değerinin yüksekliği
belirtilmek istenmiştir.
Kadi Ebü Bekir
bin el-Arabi de Tirmizi'nin şerhinde: Çünkü kuru hurma onların azığı ve
zahiresi idi. Bir evde kuru hurma olmayınca o ev halkı aç kalırdı. Her memleket
halkı, kendi zahireleri ve azıklan açısından böyle söylerler, demiştir.
Nevevi de: Bu
hadis, kuru hurmanın kıymetini ve çoluk çocuk için zahire saklamanın caizliğini
ifade edip buna teşvik eder, demiştir.
Tıybi de: Bu
hadis, kuru hurması bololan bir memleket halkını kanaat etmeye teşvik manasına
yorumlanabilir. Yani içinde kuru hurma bulunan bir ev halkı buna kanaat ettiği
zaman aç kalmaz. Aç kalanlar ise, evinde kuru hurma bulunmayan ailelerdir,
demiştir.