DEVAM: 1- HAMR (YANİ
İÇKİ) HER ŞERR (FENALIĞ) IN ANAHTARlDIR. BABI
حدّثنا
الْعَبَّاسُ
بْنُ
عُثْمَانَ
الدِّمَشْقِيُّ.
حدّثنا
الْوَلِيدُ
بْنُ مُسْلِمٍ.
حدّثنا
مَنِيرُ بْنُ
الزُّبَيْرِ؛
أَنَّهُ سَمِعَ
عُبَادَةَ
بْنَ نُسَىٍّ
يَقُولُ: سَمِعْتُ
خَبَّابَ
بْنَ
الأَرَتِّ
عَنْ رَسُولِ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم أَنَّهُ
قَالَ: ((إِيَّاكَ
وَالْخَمْرَ.
فَإِنَّ خَطِيئَتَهَا
تَفْرَعُ
الْخَطَايَا.
كَمَا أَنَّ
شَجَرَتَهَا
تَفْرَعُ
الشَّجَرَ)).
في الزوائد:
في إسناده
نمير بْنُ
الزبير
الشاميّ
الأزديّ، وهو ضعيف.
Habbâb bin
el-Eret (r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurmuştur: «Şarap'tan sakın. Çünkü şarabın ağacı (yâni üzüm ve
hurma ağacı) diğer ağaçların üstüne çıktığı gibi şarabın günahı diğer
günahların üstüne çıkar.»
Not: Zeva.id'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedinde Münir bin Zübeyr eş-Şami el-Ezdi bulunur. Bu
ravi zayıftır.
AÇIKLAMA: Bu bAbın iki hadisi de Zevaid nevindendir. Beyhaki de birinci hadisi
rivayet etmiştir. Birinci hadiste, şarab ve onun hükmünde olan içkilerin her
kötülüğün anahtarı olduğu belirtilmekte-' dil;. Çünkü içki, aklı giderir.
İnsanı kötülüklerden alakoyan akıl gidince, her fenalığın kapısı açılmış olur.
'
İkinci hadiste
de içkinin günahının diğer günahlardan üstün olduğu belirtilmektedir. çünltü
içki içen kimse sarhoş olunca diğer günahlan da rahatlıkla işler. Bu hadiste
üzüm "asmasının ve hurma ağacınıh diğer ağaçların üstüne çıktığı gibi' bu
iki nevi ağacın mahsülünden çıkan içkinin günahının da diğergünahların üstüne
çıktığı ifAde edilmekle bir benzetme yapılmıştu: Bu nedenle bu hadisi terceme
ederken Hamr kelimesini şarap manasına terceme etme yolunu tercih ettim.
'Bu hadisteki;
tuferri' fiili "Tüferriu" şeklinde de okunabilir. Bu takdirde şöyle
terceme edilebilir: "Şarabın ham maddesini veren ağaç dal, budak doğurduğu
gibi, şarap suçu da ba:ıka suçlan doğurur."