DEVAM: 7 - ıZAR (yANİ
BELDEN AŞAGI GİYİLEN ELBİSEJ NEREYE KADAR UZATILIR? BAB!
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ. حدّثنا
يَزِيدُ بْنُ
هَارُونَ.
أَنْبَأَنَا شَرِيكٌ
عَنْ عَبْدِ
الْمَلِكِ ابْنِ
عُمَيْرٍ،
عَنْ
حُصَيْنِ
بْنِ قَبِيصَةَ،
عَنْ
الْمُغِيرَةِ
بْنِ
شُعْبَةَ؛
قَالَ: قَالَ
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم: ((يَاسُفْيَانَ
ابْنَ سَهْلٍ!
لاَ تُسْبِلْ.
فَإِنَّ
اللهَ
لاَيُحِبُّ
الْمُسْبِلِينَ)).
في الزوائد:
إسناده صحيح.
رجاله ثقات.
El-Müğîre bin
Şu'be (r.a.)'den rivayet edildiğine göre; Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem) şöyle buyurdu, demiştir: «Yâ Süfyân bin Sehl İzârını (topuklardan
aşağıya) sarkıtma. Çünkü Allah İzârını (topuklardan aşağıya) şarkıtanları
kesinlikle sevmez.»"
Not: Zevaid'de
şöyle den!lmiştir: Bunun senodi sahlh olup ravileri güvenilir zatlardır.
AÇIKLAMA: Huzeyfe (r.a.)'ın hadisini Tirmizi ve Nesai de rivayet etnişlerdir.
Hadiste geçen "Adelet-i Sak: baldırın çok etli olan kaba kısmıdır.
Abdurrahman
(r.a.)'ın hadisini Ebu Davud. Nesai. Malik ve İbn-i Hibban da rivayet
etmişlerdir. Bu hadisin; "Topuklardan aşağı olan ateştedir"
cümlesinin manası ile ilgili olarak Hattab i: Bu iki şekilde yorumlanır: Birisi
şöyledir: O elbise sahibinin ayağı ceza olarak ateştedir. İkincisi: Elbiseyi
topuktan aşağıya sarkıtma işi ateştedir, yani cehennem ehlinin işlerinden ve
işledikleri fiillerden sayılır, demiştir.
El-Müğire
(r.a.)'ın hadisi ise Zevaid nevindendir. Bu hadiste geçen İsbarden maksad
elbiseyi topuklardan aşağıya sarkıtmaktır.
BU BABTA
RİVAYET OLUNAN HADİSLERDEN ÇIKAN HÜKÜMLER:
1. Mü'minin
elbisesi baldırının ortalarına kadar olmalıdır. Müstehab olanı budur.
2. Elbiseyi
topuklara kadar uzatmak caizdir, bunda bir mekruhluk yoktur.
3. Topukları
örtecek kadar sarkıtmak ise yasak ve haramdır. Hadislerin zahirinden bu üçüncü
hüküm çıkar. Yani elbiseyi topukları örtecek biçimde sarkıtmak ister kibirlenme
maksadı ile olsun ister böyle bir kasıt olmasın haramdır. Oysa bundan önceki
bab ta rivayet olunan hadislerdeki tehdid kibirlenerek elbisesini yerde
sürükleyenler hakkında idi. Yani kibirlenme kaydı vardı. Bu itibarla bazı ilim
adamlarına göre kibirlenme maksadı olmadığı takdirde elbiseyi topuklardan
aşağıya sarkıtmak. haram değil, mekruhtur, demişlerdir. Bunlara göre elbiseyi
topuklardan aşağıya sarkıtmanın ya-
saklığına dair
hadislerden maksad bu işin kibirden dolayı yapılmasının yasaklığıdır ve
kibirlenme kaydı olmayan hadisler bu kaydın bulunduğu hadisler gibi jorumlanır.
İbnü'l-Arabi
gibi bazı ilim adamlarına göre elbiseyi topuklardan aşağıya sarkıt:nak kasıtlı
olduktan sonra haramdır. Delilleri de bu babta rivayet edilen hadisler ile
benzeri hadislerdir.
Bu konuya
ilişkin bilgi kısmen bundan önceki babta rivayet olunan hadislerin izahı
bölümünde verildi.