8- KAMİs (GÖMLEK)
GİYMEK BABI
حدّثنا
يَعْقُوبُ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
الدَّوْرَقِيُّ.
حدّثنا أَبُو
تُمَيْلَةَ
عَنْ عَبْدِ
الْمُؤْمِنِ
بْنِ
خَالِدٍ،
عَنِ ابْنِ
بُرَيْدَةَ
عَنْ
أُمِّهِ،
عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ؛
قَالَتْ: لَمْ
يَكُنْ
ثَوْبٌ
أَحَبَّ إِلَى
رَسُولِ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم مِنَ
الْقَمِيصِ.
Ümmü Seleme
(r.a.)'dan; Şöyle demiştir: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e kamîs
(uzun gömlek) ten daha sevimli bir libas olmadı.
AÇIKLAMA: Bu hadisi Ebü Davüd, Tirmizi, Nesai ve Hakim de benzer lafızlarla rivayet
etmişlerdir. Hadiste geçen "Kamis"i uzun gömlek diye terceme ettim.
Tuhfe yazarının
beyanına göre el-Cezeri ve başkalan: Kamis, dikişli, iki kollu bir elbise
nevidir. Önü tamamen açık değildir, elbiselerin altında giyilir, demişlerdir.
Bu tarife göre Kamis, başın rahat geçebileceği yaka kısmının aşağısı tamamen
kapalı uzun gömlek veya erkek entarisidir. Kamüs yazarı da Kamis yalnız
pamuktan mamtı! olana denir, demiştir. Kamus yazarı galiba en çok kullanılanı
kasdetmiştir. Lakin hadiste pamuktan mamul alanının kasdedilmiş olması kuvvetle
muhtemeldir. Çünkü yünden mamul kamis bedene eziyet verir, kokusu da hoş olmaz.
Dimyati Resulullah (s.a.v.)'in kamisinin pamuktan mamul, kolları ve eteği pek uzun
olmadığına dair bir hadis rivayet etmiştir.
Yukardaki
bilgiden anlaşılıyor ki Resül-i Ekrem (s.a.v.)'in kamisinin altında fanilya ve
atlet gibi bir iç çamaşır yoktu. Kamis iç çamaşır görevini yapıyordu.
Tuhfe yazarı:
Kamisin Resül-i Ekrem (s.a.v.)'e daha sevimli olmasının sebebi hakkında şöyle
denilmiştir: Çünkü kamis, omuzlara atılan dikişsiz rida ve bedenin belden
aşağısını örten dikişsiz izara nazaran vücüdu daha iyi örter, masrafı daha
azdır, daha hafiftir ve tevazua - gönül alçaklığına daha uygun düşer, der.
Şevkani de
en-Neyl'de: Bu hadis kamis giymenin müstehablığına delalet eder. Kamisin
Resül-i Ekrem (s.a.v.)'e daha sevimli olmasının sebebi, bedeni izar ve rida'dan
daha.iyi örtmesidir. Çünkü iz ar ve rida'nın beden üzerinde tutulması için bağlanması
gerekir. Kamis böyle değildir. Kamisin O'na daha sevimli olmasının sebebi şu
olabilir: Kamis O'nun avret yerini örterdi, bedeni ile kamis arasında başka bir
iç çamaşır yoktu, demiştir.