DEVAM: 19- KADINLARIN
İPEK ELBİSE GİYMELERİ VE ALTIN (ZİYNET) TAKINMALARI BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ. حدّثنا
عَبْدُ
الرَّحِيمِ
بْنُ
سُلَيْمَانَ،
عَنْ يَزِيدَ
بْنِ أَبِي
زِيَادٍ،
عَنْ أَبِي
فَاخِتَةَ.
حَدَّثَنِي
هُبَيْرَةُ
بْنُ يَرِيمَ
عَنْ
عَلِيٍّ؛
أَنَّهُ أُهْدِيَ
لِرَسُولِ
اللهِ صلى
الله عليه وسلم
حُلَّةٌ
مَكْفُوفَةٌ
بِحَرِيرٍ،
إِمَّا سَدَاهَا
وَإِمَّا
لُحْمَتُهَا.
فَأَرْسَلَ
بِهَا إِلَى.
فَأَتَيْتُهُ
فَقُلْتُ: يَا
رَسُولَ اللهِ!
مَا أَصْنَعُ
بِهَا؟
أَلْبَسُهَا؟
قَالَ:
((لاَ.
وَلكِنِ
اجْعَلْهَا
خُمُراً بَيْنَ
الْفَوَاطِمِ)).
Alî (bin Ebî
Tâlib) (r.a.)'den; Şöyle demiştir: Erişi veya argacı ipekten olan bir kat
elbise Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'e hediye edildi. O da bana
gönderdi. Bunun üzerine ben Onun yanına vararak: Yâ Resûlallah! O elbiseyi ne
yapayım? Onu giyeyim (mi) ? dedim. O: «Hayır (giyme) ve lâkin onu (parçalayıp)
baş örtüleri yap ve Fâtimeler arasında (taksim et)», buyurdu. (Ben de öyle
yaptım).
AÇIKLAMA: Ali (r.a.)'ın ilk hadisini Ebu Davud, Nesai, Ahmed ve İbn-i Hibban da
rivayet etmişlerdir. Bu hadis, ipek ve altının erkeklere haram, kadınlara helal
olduğuna delalet eder: Oğlan çocuklar da erkeklerden sayılır. Bu itibarla bu
hüküm onlara da şümullüdür. Ancak çocuklar mükellef sayılmadığı için onlara
ipek elbise giydiren veya altın ziynet takan kimse haram işlemiş ve günaha
girmiş olur. Altının kadınlara helal olmasından maksad ziynet eşyası olarak
takınmaktır. Çünkü altın ve gümüşten mamul kap ve ka cak gibi eşya erkeklere
haram olduğu gibi kadınlara da haramdır. Bilindiği gibi gümüş ziynet eşyası da
altın ziynet eşyası gibidir. Ancak gümüş yüzük gibi bazı istisnalar vardır. Bu
husus Eşribe kitabında anlatıldı.
Sindi bu
hadisin şerhinde: Hadisten maksad altın ziynet takınmak ve ipek elbise
giymektir. İpek ve altın alım satımı, hayır yollarında harcanması biçimindeki
kullanma ise caizdir. Altını; kab kacak, bardak, fincan şeklinde kullanmak ve
edinmek ise erkeklere haram olduğu gibi kadınlara da haramdır, der.
İkinci hadiste
geçen Hulle daha önceki bablarda anlattığım gibi rida ve izar, yani bedenin
yukarı ve aşağı kısmında kullanılan katlık elbise demektir. Seda, eriş
demektir. Luhme de argaç demektir.
Resul-i Ekrem
(s.a.v.)'in Ali (r.a.)'a verdiği elbisenin eriş veya argacının ipek olduğu
hususundaki tereddüd raviye aittir. Bu hadiste geçen Fevatim, Fatime'nin
çoğuludur. Söz konusu ipek hullenin Fatimelere başörtüsü olarak dağıtılması
emredilmiştir. Fatimelerden maksad ise Nebi (s.a.v.}'in kızı Hz. Fatime,
Ali'nin anası Fatime bint-i Esed, Hz. Hamza'nın kızı Fatime'dir. Bir kavle göre
dördüncüsü Ebu Talib'in oğlu Akil'in karısı Fatime'dir. En-Nihaye yazarı ilk üç
Fatime'nin kasdedildiğini söylemiştir. Bu hadis de ipekli elbisenin erkeklere
caiz olmadığına ve kadınlara helal olduğuna delalet eder. Bu husustaki
ayrıntılı bilgi yukarda geçti .