DEVAM: 36- ERKEĞİN
SAÇINI OMUZLARINA KADAR SALIVERMESİ VE ÖRGÜLER HALİNDE EDİNMESİ BABi
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ. حدّثنا
يَحْيَى بْنُ
آدَمَ عَنْ
إِبْرَاهِيمَ
بْنِ سَعْدٍ،
عَنِ الزُّهْرِيِّ،
عَنْ
عُبَيْدِ
اللهِ بْنِ
عَبْدِ
اللهِ، عَنِ
ابْنِ
عَبَّاسٍ؛
قَالَ: كَانَ
أَهْلُ
الْكِتَابِ
يَسْدُلُونَ
أَشْعَارَهُمْ.
وَكَانَ
الْمُشْرِكُونَ
يَفْرِقُونَ.
وَكَانَ
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه وسلم
يُحِبُّ
مُوَافَقَةَ
أَهْلِ
الْكِتَابِ.
قَالَ، فَسَدَلَ
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم نَاصِيَتَهُ.
ثُمَّ
فَرَقَ،
بَعْدُ.
İbn-i Abbas
(r.a.)'den; şöyle demiştir: Ehl-i Kitap saçlarını alınlarının üstüne
salıverirlerdi. Müşrikler de ikiye ayırırlardı. Resulullah (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem) de Ehl-i kitab'a uygun olmaktan hoşlanırdı.
İbn-i Abbas
demiştir ki: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bu nedenle perçemini
alnının üstüne salıverdi, bir süre sonra saçını ikiye ayırıp aşağıya salıverdi.
AÇIKLAMA: Bu hadis Kütüb-i Sitte'nin hepsinde rivayet edilmiştir.
Resul-i Ekrem
(s.a.v.)'in hakkında müsbet veya menfi bir emir gelmeyen hallerde Ehl-i Kitab'a
uygunluğu, müşriklere uygunluğa tercih sebebi, Ehl-i Kitab'ın yapageldikleri
işlerinin ilahi bir emre dayanmış olmasının muhtemel olmasından idi. Veya
Hicret edinceye kadar Ehl-i Kitab ile iyi geçinme prensibinden dolayı idi.
Yahut bilmediğimiz bir hikmete dayalıydı.
Avnü'l-Mabud
yazannın beyanına göre el-Hazimi; Saçın alın üzerine salmması hükmü saçı ikiye
bölüp sağ ve sol tarafa salıvermek hükmü ile yürürlükten kaldırılmış, demiştir.
Nevevi ise her iki şeklin caizliğine hükmetmiştir.
Putperestlik
rejimi tamamen yıkıldıktan sonra artık onlara ben-
zeme diye bir
şey kalmamış ve Hiristiyanlar ile Yahudilerden de umulan bir anlayış ve
yaklaşım görülmemiştir. Belki bu nedenle Resul-i Ekrem (s.a.v.) saçını iki
tarafa salıvermeyi tercih etmiş veya bu mesele hakkında ilahi bir emir almıştı.
Allah en iyi bilendir.