43- YÜZÜĞÜ ELİN BAŞ
PARMAĞINA TAKMAK BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبيِ
شَيْبَةَ. حدّثنا
عَبْدُ اللهِ
بْنُ
إِدْرِيسَ
عَنْ عَاصِمٍ،
عَنْ أَبىِ
بُرْدَةَ
عَنْ
عَلِيٍّ؛ قَالَ:
نَهَانِي
رَسُولُ اللهِ
صلى الله عليه
وسلم أَنْ
أَتَخَتَّمَ
فيِ هذِهِ
وَفيِ هذِهِ.
يَعْنِي
الْخِنْصَرَ
وَالإِبْهَامَ.
Ali (r.a.)'den
rivayet edildiğine göre: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) beni yüzüğü
şu ve bu parmağıma takmaktan men etti, demiştir.
Ravi demiştir ki:
Ali küçük parmağı ve baş parmağını kasdetmiştir
AÇIKLAMA: Bu hadisi Müslim. Tirmizi. Ebu Davud ve Nesai de rivAyet etmişlerdir. Bu
hadisin ravisinin açıklamasına göre yüzük takmanın yasak oldUğu parmak; elin
küçük parmağı ile başparmagıdır. -Fakat Müslim. Tirmizı ve Ebu Davud'un
rivayetlerinde küçük parmak ve başparmak yoktur. Nesai' ninkine bakamıdım.
Müslim'in
rivayeti şöyledir: ''Ali demiştir ki: ResuluIlah (s.a.v.) beni yüzüğü şu
parmağıma veya bu parmağıma takmaktan menetti. Ra vi demiştir ki: Ali (böyle
söylerken) orta parmağa ve ondan sonra gelen parmağına işaret etti..
Ebu Davud'un
riva yeti ise şöyledir: ''... Ali demIştir ki: Ve O (yani ResuluIlah (s.a.v.)
beni yüzüğü şu veya bu parmağa koymaktan menetti. Ali şehadet ve orta
parmaklara işaret etti. (Hadisteki "Şu veya bu" ifadesine ravil Asım
tereddüd etti" Tirmizi'nin rivayeti
de şöyledir; '' ... (Ali demiştir ki: Resulullah (s.a.v.) beni) yüzüğümü şu ve
bu parmaklanında kullanmaktan da menetti ve Ali şehadet parmağı ile orta
parmağa işaret etti."
Görüldüğü gibi
Müslim. Tirmizi ve Ebu Davud'un rivayetlerinde küçük parmak ve başparmak
yoktur.
Buhari de
"Yüzük küçük parmakta olur" başlığı altında açtığı babta Enes
(r.a.)'den bir hadis rivayet etmiştir. O hadiste Resul-i Ekrem (s.a.v.)'in yüzüğü
küçük parmağında kullandığı belirtilmektedir.
Ebu Davud'un
yukarıdaki hadisinin izahı bölümünde Avnü'l-Mabud yazannın beyanına göre
el-Kari. Mirek'den naklen şöyle demiştir:
Yüzüğü
başparmağa ve küçük parmak ile orta parmak arasındaki parmağa takmak hakkında
Nebi (s.a.v.) 'dan bir rivayet sabit değildir. Bu itibarla yüzüğü küçük parmağa
takmanın mendubluğu sübüt bulmuştur. Hanefiler ve Şafiiler bu görüşe taraftar
olmuşlardır.
Nevevi de: Müslümanlar
erkeğin yüzügü elinin küçük parmağına takmasının sünnetliği husüsunda icma
etmişlerdir. Kadına gelince o, yüzüğü bütün parmakIanna takabilir, demiştir.
Sindi ise
müellifimizin rivayeti hakkmda hiçbir şey söylememiştir.
Abdurrahman
el-Cezeri de mezhebIerin bu konudaki görüşlerini özetle şöyle açıklar;
Hanefi
mezhebine göre erkek, yüzüğünü sol elinin küçük parmağına takar. Sağ elinin
küçük parmağına takması da caizdir.
Şafii mezhebine
göre en faziletli olanı erkeğin yüzügünü sağ elinin küçük parmağına takmasıdır.
Maliki
mezhebine göre erkeğin yüzüğünü sol elinin küçük parmağına takması müstehabtır.
Yüzüğü sağ eline takması ise mekruhtur.