DEVAM: 44- EVDE BULUNAN
SURET (RESİM - HEYKEL) LER BABI
حدّثنا
الْعَبَّاسُ
بْنُ
عُثْمَانَ
الدِّمَشْقِيُّ.
حدّثنا
الْوَلِيدُ.
حدّثنا عُفَيْرُ
بْنُ
مَعْدَانَ.
حدّثنا
سُلَيْمُ
ابْنِ
عَامِرٍ عَنْ
أَبِي
أُمَامَةَ؛
أَنَّ
امْرَأَةً
أَتَتِ النَّبِيَّ
صلى الله عليه
وسلم
فَأَخْبَرَتْهُ
أَنَّ
زَوْجَهَا،
فِي بَعْضِ
الْمَغَازِي.
فَاسْتَأْذَنَتْهُ
أَنْ
تُصَوِّرَ
فِي بَيْتِهَا
نَخْلَةً.
فَمَنَعَهَا.
أَوْ نَهَاهَا.
في الزوائد:
في إسناده
عفير بن
معدان، وهو
ضعيف.
Ebu Ümame
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre: Bir kadın Nebi (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem)'e gelerek kocasının bazı savaşlarda olduğunu O'na arz etti ve evinde
bir hurma ağacının resmini yapmak için Ondan izin istedi. O kadını men etti
veya nehyetti.
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bımun senedinde meyr bin Ma'dan var.
Bu ravi
zayıftır.
AÇIKLAMA: Ebu Talha (r.a.)'ın hadisi Kütüb-! Sitte'nin hepsinde rivAyet olunmuştur.
Bazı rivayetlerdeki hadis uzuncadır. Ali (r.a.)'ın hadisini Ebu Davud, Nesai ve
Malik de rivayet etmişlerdir. Aişe (r.anha)'nın hadisi Müslim tarafından da
rivayet olunmuştur. Ebu Umame (r.a.)'ın hadisi ise not ta belirtildiği gibi
Zeva,id nevinden olup senedi zayıftır.
İlk üç hadis,
içinde köpek veya suret bulunan eve meleklerin girmediğini ifAde eder. Evden
maksad yalnız mesken değildir. Kişinin oturduğu işyeri, çadır ve çardak gibi
yerler de bu hükme girer. Alimler: Hadislerdeki meleklerden maksad rshmet ve
bereket melekleridir. Çünkü Hafaza gibi görevli bir takım melekler insandan hiç
ayrılmazlar, demişlerdir.
Hadislerde
geçen "Süret" kelimesinden maksad bir canlının resmi veya heykelidir.
Bazılarına göre ise bundan maksad yalnız gölgesi bulunan suretlerdir, yani
heykellerdir, fotoğraf buna girmez.
Köpek de umümi
manaya yorumlandığı gibi; avı ziraat ve hayvan sürüsünü veya evi korumak için
edinilen köpekler dışında kalan diğer köpekler mamlsına da yorumlanmıştır.
Bu konu
hakkında gerekli açıklamalar 2151. hadisin izahı bölümünde geçtiği için
tekrarlamaya gerek yoktur.
Hangi gaye ve
mak3adla köpek edinmenin caiz olduğuna dair izahat da 3204 - 3206 nolu
hadislerin açıklaması bölümünde geçti. O bölümde anlatılan meşrü mazeretler
dolayısıyla edinilen köpekleri evin içine, özellikle odalara almanın hiç bir
anlamı ve yararı yoktur. Bilakis sağlık yönünden de zararlıdır. Bu itibarla
zarüri ihtiyaç veya avcılık gibi meşrü bir yarar için edinilen bir köpek ev
içine alındığı takdirde böyle bir eve rahmet meleklerinin girmeyeceği bazı ilim
ehlince belirtilmiştir. Bu itibarla bundan sakınmak gerekir.
Bu babın son
hadisin'in zahirine göre ağaç ve benzeri cansızların resimleri canlıların
resimleri gibidir. Fakat yukarıda işaret ettiğim gibi cansızlann resimlerini
çizmekte ve evlerde bulundurmakta bir sakınca görülmemiştir. Bu hadisin senedi zayıftır.
Hadis sabit olsa bile Nebi (s.a.v.)'in sözkonusu kadım hurma ağacının resmini
yapmaktan menetmesi sebebi, Sindi'nin de belirttiği gibi hurma resminin kadına
bir yarar sağlamamasıdır. Yoksa hurma resmi bir canlının resmi gibi değildir.