46- (EYER VE PALAN
ÜZERİNE KONULAN) KIRMIZI MEYASİR (YANİ MİNDER VE YASTIK) BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرٍ.
حدّثنا أَبُو
الأَحْوَصِ
عَنْ أَبِي
إِسْحَاقَ،
عَنْ
هُبَيْرَةَ،
عَنْ
عَلِيٍّ؛
قَالَ: نَهَى
رَسُولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم عَنْ
خَاتَمِ
الذَّهَبِ
وَعَنْ
الْمِيثَرةِ،
يَعْنِي الَحَمْرَاءَ.
Ali (r.a.)'den
rivayet edildiğine göre: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) altın yüzüğü
ve misereyi (eğer yada palan minderi) yani kırmızı olan misereyi yasaklamıştır
Diğer Tahric
edenler: Tirmizi, Ebu Davud, Nesai ve Ahmed.
AÇIKLAMA: Bu hadisi Tirmizi. Ebu Davud. Nesai ve Ahmed de rivayet etmişlerdir.
Misere: Eyer ve
palan üzerine konulan bir nevi minder veya yastıktır. Mesayir de Misere'nin
çoğuludur. Bu nevi minder ve yastığın yüzü genellikle ipek ve atlas olur.
Avnü'l-Mabud
yazarı bu kelimenin açıklaması ile ilgili olarak özetle şu bilgiyi verir:
Tab ari:
Misel'e, at eyeri veyil deve semeri üstüne konulan yumuşak bir nevi minderdir.
Kadınlar kocalan için kırmızı ipek ve kırmızı yünden böyle minderler
yaparIal'dı. Bu adet acemlerde vardı. demiştir.
EI-Mirkat
yazarı da: Misel'e, kırmızı küçük bir minderdir, binici bunu altına alırdı.
Hadisteki yasaklama ipekten olan minder haklundadır. Yasaklamanın ipek olmayan
minder hakkında olması ihtimali de vardır. Bu takdirde yasaklama, tenzihen'
mekruhluk manasınadır. çünkü eyer ve semer minderi kullanmak acemlerin ildeti
olup, nimetlenme ve refah amacını taşıyordu. demiştir.
Misere'nin eyer
ve semer üzerine atılan ipek veya atlastan mamul kırmızı örtü olduğunu
söyleyenler de vardır. (Avnü'I-Mabud'dan nakil bitti.)
Sindi de:
Misel'e, minderdir. Deve binicisi bunu yükün üstüne koyup üzerine biner. Bu
nevi minder kullanmak kibirlenenlerin adetidir. Ravi bunu kırmızı renkli olana
yoruı:ılamıştır. Bazı rixayetlerde kırmızı kaydı hadiste mevcuttur. Bu kayda
göre. kırmızı olmayanı haram değildir. Özellikle zayıf IÜmselerin istirahat
etmeleri için kullanmalarında bir sakınca yoktur, der.
Altın yüzük
hükmü 40. babta geçti.