DEVAM: 1- BABA VE
ANA'NIN HAKLARINA RİAYET ETMEK VE ONLARA KARŞI GÖREVİ YAPMAK BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ. حدّثنا
عَبْدُ
الصَّمَدِ
بْنُ عَبْدِ
الْوَارِثِ
عَنْ
حَمَّادِ
بْنِ سَلَمَةَ،
عَنْ
عَاسِمٍ،
عَنْ أَبِي
صَالِحٍ، عَنْ
أَبِي
هُرَيْرَةَ،
عَنْ
النَّبِيِّ صلى
الله عليه
وسلم قَالَ
((الْقِنْطَارُ
اثْنَا
عَشَرَ أَلْفَ
أُوقِيَّةٍ.
كُلُّ
أُوقِيَّةٍ
خَيْرٌ
مِمَّا
بَيْنَ
السَّمَاءِ
وَالأَرْض))
وَقَالَ
رَسٌولُ
اللهِ صلى
الله عليه
وسلم ((إِنَّ
الرَّجُلَ
لَتُرْفَعُ
دَرَجَتُهُ فِي
الْجَنَّةِ
فَيَقُولُ:
أَنَّى هذَا؟
فَيُقَالُ:
بِاسْتِغْفَارِ
وَلَدِكَ
لَكَ)).
في الزوائد:
إسناده صحيح.
رجاله ثقات.
Ebu Hureyre
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem): «Kıntar
on iki bin okkadır. Her okka gök ve yer arasında bulunan şeylerin tümünden
hayırlıdır,» buyurmuş ve Resulullah
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: «Şüphesiz adam'ın cennet'te
makamı yüksektir.» (yani layık olduğundan daha yüksek makam verilir.) Bunun
üzerine adam: Bu (terfi) nereden (gelme)dir ? diye sorar. Kendisine denilir ki:
Çocuğununun sana istiğfarı sebebiyledir.
Not: Zevaid'de
şöyle denilmiştir: Bunun senedi sahih olup ravileri güvenilir zatlardır.
AÇIKLAMA: Zevaid nevinden olan bu hadis iki fıkradan ibarettir. Camiü'sSağir
şerhinde bel!{Jildiğine 'göre birinci fıkra İbn-i Hibban ve ikinci fıkra Ahmed
ve Beyhaki tarafından da rivayet edilmiştir,
El-Azizi. nin
naklen beyanına göre hayır ve hasenat'tan herbirinin karşılığında on kıntar mükafat
verileceği buyurulunça, kıntar'ın ne kadar olduğu sorulmuş ve bunun üzerine
kıntar mikdarını açıklayıcı bu hadis buyurulmuştur.
Sindı de kıntar
ile ilgili fıkranın izahı bölümünde: Yani yapılan hayırlı bir iş, bir ibadet
karşılığında. ahiret'te şu kadar kıntar verileceği buyurulduğu zaman kıntar'ın
mikdan bu hadiste belirtildiği kadardır, der.
El-Münavi de
Al-i İmran süresinin 14. ayetinde geçen; ........ açıklaması bölümünde: Ebü
Ubeyd demiş ki, Araplar kıntar'ın gerçek ağırlık mikdannı bilmezler, der.
Tefsir
kitabIarında yukardaki ayetin açıklaması bölümünde Kıntar'ın ağırlık mikdan
hakkındaki değişik görüşler beyan edilmiştir. Arzu edenler Hazin tefsirine
bakabilirler. Oradaki görüşleri buraya aktarmaya gerek görmüyorum. Çünkü bu
hadis ahiret günü mü'min'e işlediği beher amel karşılığında verilen sevabm
değerini ifade eder. Bu sevabın bir okkası yer ile gök arasında bulunan bütün
nimetlerden, başka bir deyimle bütün varlık ve servetten üstündür.
Hadisin son
fıkrasında da mü 'min kişinin geride bıraktığı çocuğunun istiğfarı sayesinde
Cennet'teki makamının yükseldiği ifade edilir. Demek ki istiğfar günahların
bağışlanmasına ve cennet'teki makamın yükselmesine vesile olur. Keza mü'min
baba ve ananın geride bıraktıkları çocuğun istiğfarı onların istiğfarı gibi
kendilerine yararlıdır. Çünkü çocuk baba ve anasının bir kazancı ve eseridir.
Bu itibarla baba ve ana, evladının hayırlarından ve ibadetlerinden sevab
kazanırlar.
İstiğfar:
Günahın bağışlanmasını dilemektir .