DEVAM: 1- BABA VE
ANA'NIN HAKLARINA RİAYET ETMEK VE ONLARA KARŞI GÖREVİ YAPMAK BABI
حدّثنا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الصَّبَّاحِ.
حدّثنا
سُفْيَانُ
بْنُ
عُيَيْنَةَ،
عَنْ عَطَاءٍ،
عَنْ أبِي
عَبْدِ
الرَّحْمنِ،
عَنْ أَبِي
الدَّرْدَاءِ؛
سَمِعَ
النَّبِيَّ
صلى الله عليه
وسلم يقول
((الْوَالِدُ
أَوْسَطُ
أَبْوَابِ
الْجَنَّةِ.
فَأَضِعْ
ذلِكَ
الْبَابَ أَوِ
احْفَظْهُ)).
Ebu'd-Derda
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre, kendisi Nebi (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem)'den şu emri işitmiştir: «Baba, Cennet kapılarının en hayırlısıdır.
Artık o kapıyı yitir veya o kapıyı koru.»
AÇIKLAMA: Mikdam (r.a.) ve Ümmü Ümame (r.anha)'nın hadisleri Zevaid nevindendir.
Ebü Ümame (r.a.)'ın hadisindeki. ''Onlar senin Cennet'indir'' cümlesinden maksad
şudur: Baba ve anaya itaat etmenin dinen meşrü sayıldığı hususlarda eğer sen
onlara itaat edersen onlar senin cennet'e ginnene vesile olurlar. Hadisin ''...
ve senin cehennem'indir- cümlesi de böyle yorumlanır. Yani baba ve anaya itaat
edilmesi gerektiği yerde evlad itaatsızlık ederse baba ve ana onun cehennem
ateşine girmesine sebep olurlar.
Ebü'd-Derda
(r.a.)'\n hadisini; Tirmizi, Hakim ve İbn-i Hibban da rivayet etmişlerdir.
Müellifimizin
2089 nolu hadisi de bunun benzeridir.
Bu hadiste
geçen "Valid" kelimesi baba demektir. B:urada bu manada kullanılmış
olabilir. Bu takdirde ananın hakkının önemi de dolaylı olarak ifade edilmiş
olur. Çüllkü bir çok hadis ananın hakkının daha fazla olduğuna delalet eder.
Valid kelimesi doğurucu manasına. yani baba \Le anaya şümullü olarak da
yorumlanabilir.
Hadisin ilk
cümlesinden kasdedilen mana şudur: Cennerin en hayırlı ve yüksek kapısından
girmeye ve en yüce makamlara erişmeye ... vesile olan güzel amel, ana ve
babanın hukukuna riayet etmek ve onlara itaat etmektir.
Hadisin ikinci
cümlesinden maksad ise evladı anılan kapıyı zayi etmek veya elde etmek
hususunda serbest ve muhayyer kılmak değildir. Bilakis evladı o kapıyı elde
etmeye teşviktir ve kapıyı zayi etmesinin pişmanlığa yol açacağını
vurgulamaktır, bir uyandır.