5- DAYF (MİSAFİR) HAKKı
BABl
Dayf; ikametgahında bulunan kimseye
geIen yolcu demektir. Şu halde ayın köy veya şehirde oturan kimseler
biribirlerinin evlerine ziyarete gittikleri zaman onlara Dayf denmez. Yani bu
bab ta: rivayet olunan hadislerin şümülüne girmezler. Terceme ve izahta Dayf
kelimesi yerine misafir kelimesini kullanıp yukanda anılan manayı
kasdeçleceğiz.
Dayf kelimesi bir ve birden fazla
misafir hakkında kullanılır. Yani misafir sayısı iki üç veya daha fazla olduğu
zaman da aynı kelimeyi kullanmak mümkündür. Bununla beraber bu kelimenin çoğulu
da vardır ki DuyM. Adyaf'tır Daha geniş bilgi için lügat kİtabların;,ı
bakılabilir.
حدّثنا أَبُو
بَكْرِ بْنُ
أَبِي
شَيْبَةَ.
حدّثنا سُفْيَانُ
بْنُ
عُيَيْنَةَ
عَنِ ابْنِ
عَجْلاَنَ،
عَنْ سَعِيدِ
ابْنِ أَبِي
سَعِيدٍ،
عَنْ أَبِي
شُرَيْحٍ
الْخُزَاعِيِّ،
عَنِ النَّبِيِّ
صلى الله عليه
وسلم قَالَ
((مَنْ كَانَ
يُؤْمِنُ
بِاللهِ وَاليَوْمِ
الآْخِرِ،
فَلْيُكْرِمْ
ضَيْفَهُ.
وَجَائِزَتُهُ
يَوْمٌ وَلَيْلَةٌ.
وَلاَ
يَحِلُّ لَهُ
أَنْ
يَثْوِيَ عِنْدَ
صَاحِبِهِ
حَتَّى
يُحْرِجَهُ.
الضِّيَافَةُ
ثَلاَثةُ
أيامٍ. وَمَا
أنْفَقَ عَلَيْهِ
بَعْدَ
ثَلاَثَةِ
أَيَّامٍ،
فَهُوَ صَدَقَةٌ)).
Ebu Şureyh
el-Huzai (r.a.)'den rivayet edildiğine göre Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
şöyle buyurmuştur: «Kim Allah'a ve ahiret gününe inanıyorsa misafirine ikram
etsin. Misafir'in caizesi bir gün bir gecedir. Ev sahibini sıkıntıya
düşürünceye kadar yanında ikamet etmek misafir'e helal değildir. Misafirlik
süresi üç gündür. Ev sahibi üç günden sonra misafir'e ne harcarsa o bir
sadakadır.»
AÇIKLAMA: 3677’de