DEVAM: 16- ERKEK,
ERKEĞİN ELİNİ ÖPER, BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرٍ.
حدّثنا
عَبْدُ اللهِ
بْنُ
إِدْرِيسَ
وَغُنْدَرٌ
وَأَبُو
أُسَامَةَ
عَنْ
شُعْبَةَ،
عَنْ عَمْرِو
بْنِ مُرَّةَ،
عَنْ عَبْدِ
اللهِ بْنِ سَلَمَةَ،
عَنْ
صَفْوَانَ
بْنِ
عَسَّالٍ؛ أَنَّ
قَوْماً مِنَ
الْيَهُودِ
قَبَّلُوا يَدَ
النَّبِيِّ
صلى الله عليه
وسلم، وَرِجْلَيْهِ.
Safvan bin Assal
(r.a.)'den rivayet edildiğine göre: Yahudilerden bir gurup Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'in eilini ve ayaklarını öptüler.
AÇIKLAMA: İbn-i Ömer (r.a.)'ın hadisini Tirmizi ve Ebü Davud da rivayet
etmişlerdir. Safvan (r.a.)'ın hadisini Tirmizi, Nesai ve Hakim de rivayet
etmişlerdir. Bu hadisler erkeğin elini ve ayağını öpmenin erkek içinhelal
olduğuna delalet eder. Tuhfe yazarının beyanına göre İbn-i Battal bu konuda
şöyle demiştir:
Alimler el
öpmek meselesi hakkında ihtilaf etmişlerdir: Malik el öpmeye karşı çıkarak,
bunun meşrüluğu yolunda rivayet olunan hadisleri sabit gönnemiştir. Diğer
alimler el öpmeyi caiz saymışlardır. Ebheri demiş ki: Malik, kibir ve gurura
sebebiyet veren el öpme ve kibirden dolayı el öptürme işine karşı çıkmıştır.
Şayet bir erkeğin dindarlığı, ilmi veya şerefi gibi bir faziletinden dolayı eli
Allah nzası için öpülürse Malik bunu caiz görmüştür.
Nevevi de: Bir
adamın; zühd ve takvası veya din bilgini oluşu. ya da faziletli eşrMtan oluşu
gibi dini meziyetlerinden dolayı elinin öpülmesi mekruh değildir, hatta
müstehaptır. Fakat zenginliği. nüfuzu veya dünya etiketi için elinin öpülmesi-
şiddetle mekruhtur. Ebu Said el-Mütevelli bunun caiz olmadıgını söylemiştir,
der.
Hanefi
mezhebine ait İbn-i Abidin adlı kitabın "El-Hazar ve'l-İbaha"
bölümünde bu hususla ilgili verilen bilginin özeti şöyledir: Sevap ve ikram
mahiyetinde olmak i!zere ve şehvet duygusu olmaksızın erkeğın başka bir erkeğin
elini öpmesi caizdir. Bu hususta icma vardır. EI-Haniye ve el-Hakaik'ta böyle
denilmiştir. Din bilgininin ve dini vecibeleri ifa eden devlet adamının elini
öpmek ise, sünnet veya mendub'tur. Din bilgininin başını öpmek daha çok
sevabtır. Bir erkek, din bilgininin ayağını öpmek istediği zaman o bilginin
ayagını öptürmesi meşrüdur. Bir kavle göre öptürmemelidir.
Bir kavle göre
öptürmenin beş çeşidi vardır: Baba, sevgi için oğlunun yanağından öper. Evlad,
merhamet duygusuyla baba ve anasının başından öper. Erkek kardeş, erkek
kardeşinin alnından öper. Koca karısını şehvet maksadıyla dudağından öper.
Mü'min erkeklerin eli; saygı ve ikram maksadıyla erkekler tarafından öpüıür .