DEVAM: 17- (BAŞKASININ
EVİNE GİRMEK İÇİN) İZİN İSTEMEK BABI
حدّثنا
أَبُو بَكْرِ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ. حدّثنا
وَكِيعٌ عَنْ
شُعْبَةَ،
عَنْ مُحَمَّدِ
بْنِ
الْمُنْكَدِرِ،
عَنْ
جَابِرٍ؛ قَالَ:
اسْتَأْذَنْتُ
عَلَى
النَّبِيِّ
صلى الله عليه
وسلم. فَقَالَ
((مَنْ هذَا؟))
فَقُلْتُ:
أَنَا. فَقَالَ
النَّبِيُّ
صلى الله عليه
وسلم ((أَنَا،
أَنَا!)).
Cabir (bin
Abdillah) (r.a.)'den; şöyle demiştir: (Babamın bir borcundan dolayı) Nebi
(Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in yanına girmek için (kapıyı çalarak) izin
istedim. Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem): «Kim o, » buyurdu. Ben de Ene (=
ben) dedim. Bunun üzerine Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) (cevaptan
hoşlanmamış olacak ki): «Ene, Ene (= ben, ben) » buyurdu.
AÇIKLAMA: Bu hadis Kütüb-İ Sitte'nin hepsinde rivayet olunmuştur. Nebi (s.a.v.)'in
eKim o'' sorusuna kapı çalanın münasip cevabı kendi adını söylemesi iken
"Benim" demesi uygun bir cevap sayılmaz. ÇÜnkü böyle bir cevap kapıyı
çalanın ev sahibi tarafından tanınmasına yeterli olmayabilir. Bunun içindir ki
Nebi (s.a.v.), kapıyı çalan Cabir (r.a.)'ın "Ene= Benim" demesinden
hoşlanmamış olacak ki cEne ene'' sözcÜğünü tekrarlamakla tenkidde bulunmuştur.
Nebi (s.a.v.)'ın böyle bir cevabtan hoşlanmadığı kanaati, bazı rivayetlerde
bulunan; "O. bu cevabtan hoşlanmamış gibi idi." cümlesinden
anlaşılır:
Nevevi demiştir
ki ; Alimler şöyk demişlerdir: Bir kimsenin; bir eve girmek için izin
istediğinde, "IOm o" veya "Kimsin" diye sorulduğu zaman
"Benim" demesi mekruhtur.
Bu hadis, böyle
cevab vermenin mekruhluğuna dehlet eder. Böyle bir cevabın mekruh olmasının
sebebi ise girmek isteyenin tanınması için yararlı olmamasıdır. Bu itibarla
uygun ce\'ab, kişinin kendi adını söylemesidir. Şayet "Ben falanım"
derse bunda bir sakınca yoktur. Hatta yalnız isim vermek tanınması için yeterli
değilse; tanıtmaya yararlı soyadını, görevini, mesleğini de açıldayabilir.